Mól włosienniczek, mól odzieżowy, mól sukiennik  (Tineola bisselliella)
© zagorskid - Fotolia.com

Mól włosienniczek, mól odzieżowy, mól sukiennik

Mól włosienniczek, mól odzieżowy (Tineola bisselliella) zwany też molem sukiennikiem, to motyl z rodziny molowatych. Ma żółtawy, połyskliwy kolor. Samice są większe od samców. Skrzydła są zaostrzone, długie i wąskie. Głowa jest owłosiona. Czułki dość długie. Gąsienica jest biała z ciemniejszą, dobrze wyodrębnioną głową.

To gatunek kosmopolityczny. Można go spotkać w ludzkich mieszkaniach, magazynach materiału.

Gąsienice budują schronienie z nitek i resztek pokarmu. Bardzo źle znoszą niską wilgotność, choć w mniejszym stopniu jak mól kożusznik.
Latają samce, choć robią to nieporadnie. Samice rzadko wznoszą się w powietrze. To owady aktywne cały rok.

Mole odzieżowe osiągają od 9 do 16 mm rozpiętości skrzydeł.

Osobniki dorosłe nie jedzą. Larwy żywią się materią organiczną nieożywioną.

Samice składają jaja na materiałach z wełny. Gąsienice zjadają keratynę. Rozwój gąsienicy zależy od bardzo wielu cyników i trwa od kilku tygodni do nawet kilku miesięcy. Zwykle w jednym roku rodzą się 4 pokolenia. Gąsienice przepoczwarzają się na tkaninie w swoich oprzędach.

Nie jest to gatunek zagrożony. Jest to szkodnik ubrań i magazynów. Do niedawna był to uciążliwy owad. Od kiedy stosujemy centralne ogrzewanie i chemiczne środki zwalczania tych owadów jego znaczenie w czynieniu szkód jest niewielkie.