Molowate

Molowate (Tineidae) to rodzina owadów, która liczy dziś około 3000 gatunków. W Polsce żyje około 50 gatunków z tej rodziny owadów. Niektóre z krajowych gatunków są słabo poznane.

To jedne z mniejszych motyli, które żyją w naszym kraju. Zwykle rozpiętość ich skrzydeł zawiera się w przedziale 8-12 mm. Cechą charakterystyczną motyli z tej rodziny jest owłosiona głowa, wąskie, zaostrzone i wydłużone skrzydła ze strzępiną. Ubarwienie najczęściej brązowawe lub szare. Molowate mają zredukowaną ssawkę.

Mól borowiczakMól borowiczak PL

Scardia boletella

Mól borowiczak (Scardia boletella) to gatunek reliktowy motyla z rodziny molowatych. Okres lotu od czerwca do lipca. To motyl nocny i zmierzchowy.

Mól włosienniczek, mól odzieżowy, mól sukiennik Mól włosienniczek, mól odzieżowy, mól sukiennik PL

Tineola bisselliella

Mól odzieżowy (Tineola bisselliella) to znany szkodnik naszych ubrań, obecny na całym świecie tam, gdzie żyje człowiek. Skrzydła są zaostrzone, długie i wąskie. Głowa jest owłosiona. Czułki długie. Gąsienica jest biała z ciemną głową.

• Myrmecozella ochraceella
  • Mól kożusznik (Tinea pellionella)
  • Tinea semifulvella
  • Mól ziarniak (Tineola granella)

To motyle obecne w całej Polsce. Zajmują bardzo różnorodne środowiska - od lasów do szafy z ubraniami.

Molowate słabo latają.

Pokarmem dla gąsienic jest martwa materia organiczna, próchniejące drewno, grzyby. Niektóre gatunki żywią się keratyną, zatem są to szkodniki ubrań, jeden z gatunków żywi się starymi pancerzami żółwi. Istnieją gatunki żerujące na odchodach nietoperzy, kotów, w mrowiskach.

Mól borowiaczek jest zagrożonym gatunkiem w naszym kraju.

Jeden z gatunków molowatych żywi się wyłącznie starymi pancerzami żółwi.

Mól borowiczak: Okres lotu mola borowiczaka.