Mroczek późny (Eptesicus serotinus)
© aquatarkus - Fotolia.com

Mroczek późny

Mroczek późny (Eptesicus serotinus) to dość duży nietoperz z rodziny mroczkowatych. To nasz jeden z najbardziej pospolitych nietoperzy. Grzbiet jest brązowy, spód jaśniejszy. Uszy są szerokie, zaokrąglone. Skóra jest ciemnobrązowa.

Gatunek występuje w Europie, Azji i w północnej części Afryki. W Polsce jest wszędzie pospolity. Zamieszkuje miasta i wsie, zasiedlając zwykle strychy domów. Zimuje w jaskiniach, piwnicach i na strychach.

Mroczek późny żeruje nad wodą, w pobliżu latarni, nad zadrzewieniami, na pastwiskach, na skrajach lasów, wsie i centra miast. Na łowy wylatuje 20 minut po zachodzie słońca. Zimowanie trwa od października do kwietnia. Prowadzi zazwyczaj osiadły tryb życia. Nietoperz ten dożywa 23 lat.

Gatunek ten wydaje dźwięki o częstotliwości 24-28 kHz.

Rozpiętość skrzydeł wynosi 32-38 cm, ciężar ciała 10-33 g.

Poluje głównie na większe chrząszcze, ćmy i duże muchówki. Owady chwyta w locie, rzadziej z powierzchni liści.

Gody odbywają się we wrześniu i październiku. Samice w kwietniu i maju tworzą kolonie rozrodcze. Kolonia rozprasza się w sierpniu. Młode rodzą się w czerwcu.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Gatunek znajduje się pod ochroną w naszym kraju.

Niestety u tego gatunku notuje się przypadki wścieklizny, choć nie jest to ten sam wirus, który atakuje psowate. Prawdopodobieństwo przeniesienia wirusa na człowieka jest bardzo małe. Bezwzględnie należy unikać brania mroczka do rąk.