Muchołówka szara (Muscicapa striata)
© paolofusacchia - Fotolia.com

Muchołówka szara

Muchołówka szara (Muscicapa striata) to niewielki ptak, mniejszy od wróbla o szarobrązowym upierzeniu z wierzchu i jasnym od spodu, bez białych plam, z cienkim, czarnym i dość długim dziobem. Na czole, na gardle i piersi występuje delikatne ciemne kreskowanie. Piórka na głowie są często lekko nastroszone. Oczy mają czarny kolor. Nogi są również ciemne. Brak dymorfizmu płciowego. Młode mają z wierzchu żółtawe plamki.

Ptak ten gniazduje w Europie, Azji i na północy Aryki. Zimuje na południe od równikowej Afryki. W Polsce występuje na terenie całego kraju w środowisku leśnym, w większych zadrzewieniach, parkach, ogrodach, także w bliskości człowieka.

To ptak wędrowny. Jest samotnikiem. Tylko podczas lęgów tworzy pary, a podczas migracji większe stadka. Jest aktywna za dnia i w nocy. Można ją obserwować w pobliżu ulicznych lamp w nocy, gdy wokół nich gromadzą się masowo owady. Ptaki te zwracają wypluwki niestrawionego pokarmu. Mają też zwyczaj potrząsania ogonem i skrzydłami.

Ptak ten potrafi zawisać w powietrzu.

Poluje w locie na owady, przede wszystkim muchówki i błonkoskrzydłe. Na ofiary czatuje na stanowisku. Podczas niepogody żeruje na ziemi. Poza owadami zjada inne bezkręgowce, a także jagody.

Wyprowadza 1-2 lęgi w roku. Gniazduje w dziuplach, wnękach budynków, na drzewach. Gniazdo buduje samiec i samica. Samica składa 4-6 (7) jaj od drugiej połowy maja. Wysiaduje je tylko samica. Samiec bierze udział w karmieniu młodych. Lotność uzyskują po 12-16 dniach.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ochronie ścisłej.