Muchołówkowate

Muchołówkowate (Muscicapidae) to rodzina ptaków z rzędu wróblowatych. Rodzina ta liczy dziś 321 gatunków, z czego w Polsce występuje 20 gatunków.

To małe ptaki związane ze środowiskiem leśnym. Wszystkie mają szeroki dziób i krótkie, słabe nogi. Upierzenie ubarwione różnie, od szarego do kolorowego. Dymorfizm płciowy częsty, szczególnie u gatunków jaskrawiej ubarwionych.

Białorzytka (zwyczajna)Białorzytka (zwyczajna) PL Lęgowy Nieliczny

Oenanthe oenanthe

Białorzytka to mały ptak z rodziny drozdowatych, który w okresie godowym ma charakterystyczną pręgę przebiegającą przez oko. Poza okresem godowym samiec i samica są brązowawe z wierzchu, kremowe od spodu.

Białorzytka płowaBiałorzytka płowa PL Zalatujący wyjątkowo

Oenanthe isabellina

Białorzytka płowa (Oenanthe isabellina) to gatunek ptaka z rodziny drozdowatych. Samiec ma piaskowe ubarwienie, nad okiem biegnie biała brew. Pióra skrzydeł ciemne, ogon także.

Białorzytka pstraBiałorzytka pstra PL Zalatujący wyjątkowo  !

Oenanthe pleschanka

Białorzytka pstra (Oenanthe pleschanka) to gatunek ptaka wróblowego z rodziny drozdowatych. Samiec ma wierzch, gardło i część głowy czarne, na ogonie czarny pasek końcowy. Wierzch głowy i kark jasny, spód żółtobiały.

Białorzytka pustynnaBiałorzytka pustynna PL Zalatujący wyjątkowo

Oenanthe deserti

Białorzytka pustynna (Oenanthe deserti) to gatunek ptaka wróblowego z rodziny drozdowatych. Upierzenie piaskowe, a u samca występuje czarne upierzenie gardła, części głowy.

Białorzytka rdzawaBiałorzytka rdzawa PL Zalatujący wyjątkowo

Oenanthe hispanica

Białorzytka rdzawa (Oenanthe hispanica) to gatunek ptaka wróblowego z rodziny drozdowatych. Występuje znaczny dymorfizm płciowy. Upierzenie samicy piaskowe z ciemnymi i jaśniejszymi elementami. Samiec ma czarne lub białe gardło.

Kląskawka afrykańskaKląskawka afrykańska PL Lęgowy Nieliczny

Saxicola torquatus

Kląskawka rzadko występujący w Polsce ptak śpiewający. Samiec ma czarną głowę i wierzch ciała, czerwoną pierś i białe plamy na spodzie ciała, po bokach i na szyi. Samica jest brązowa z ciemniejszą głową.

Kopciuszek (zwyczajny)Kopciuszek (zwyczajny) PL Lęgowy Średnio liczny

Phoenicurus ochruros

Kopciuszek to niezbyt liczny przedstawiciel drozdowatych w naszym kraju. Samiec jest czarny z białym lusterkiem na skrzydle, białymi pokrywami podogonowymi, ceglastym ogonem.

Modraczek (zwyczajny)Modraczek (zwyczajny) PL Zalatujący wyjątkowo

Tarsiger cyanurus

Modraczek (Tarsiger cyanurus) to gatunek ptaka z rodziny drozdowatych, czasem zaliczany do muchołówkowatych. Samiec ma niebieski wierzch, jasną brew nad okiem, jasny spód, różowy odcień na piersiach, pomarańczowe boki.

Muchołówka białoszyjaMuchołówka białoszyja PL Lęgowy Nieliczny  !

Ficedula albicollis

To miejscami dość liczny ptak leśny w Polsce, bardzo podobny do muchołówki żałobnej. Samiec ma czarny wierzch ciała, a na czole znajduje się charakterystyczna biała plama.

Muchołówka małaMuchołówka mała PL Lęgowy Nieliczny  !

Ficedula parva

To najmniejsza rodzima muchołówka. Muchołówka mała jest dużo mniejsza od wróbla. Wierzch jest szarobrunatny, spód białawy, z rdzawym nalotem. Samiec ma gardło pomarańczowe.

Muchołówka szaraMuchołówka szara PL Lęgowy Średnio liczny

Muscicapa striata

Muchołówka szara to jedyna nasza muchołówka, która gniazduje na budynkach. Jest skromnie ubarwiona. Można ją spotkać na terenie całej Polski. Piórka na głowie są często lekko nastroszone. Oczy mają czarny kolor.

Muchołówka żałobnaMuchołówka żałobna PL Lęgowy Średnio liczny

Ficedula hypoleuca

Muchołówka żałobna to nasza najbardziej pospolita muchołówka. Zamieszkuje wszelkiego rodzaju zadrzewienia. Samiec ma charakterystyczną czarno-białą lub brunatno-białą szatę. Poluje w powietrzu, zbiera też ofiary z powierzchni liści.

Nagórnik (zwyczajny)
Nagórnik (zwyczajny) PL Lęgowy sporadycznie Zalatujący Skrajnie nieliczny

Monticola saxatilis

Nagórnik (Monticola saxatilis) to ptak z rodziny drozdowatych. Ubarwienie letnie samca jaskrawe. Wierzch, głowa z szyją są niebieskawe, skrzydła ciemne, kuper biały. Na plecach znajduje się biała plama.

Pleszka (zwyczajna)Pleszka (zwyczajna) PL Lęgowy Średnio liczny

Phoenicurus phoenicurus

Pleszka to mniejszy od wróbla ptak leśny, występujący w lasach, parkach i sadach na terenie całej Polski. To pięknie ubarwiony gatunek. Samiec w szacie godowej ma pomarańczową pierś i spód.

PodróżniczekPodróżniczek PL Lęgowy Bardzo nieliczny  !

Luscinia svecica

Podróżniczek to nasz najmniejszy słowik i jednocześnie najpiękniej ubarwiony. Nie śpiewa tak jak jego dwaj inni krajowi krewniacy i występuje tylko na północy kraju oraz w wysokich górach. Ciało z wierzchu jest brązowe, jasne od spodu.

PokląskwaPokląskwa PL Lęgowy Średnio liczny

Saxicola rubetra

Pokląskwa (Saxicola rubetra) to gatunek małego ptaka z rodziny drozdowatych. Nad okiem biegnie charakterystyczna biała brew. Na skrzydle występuje białe lusterko. Policzki brunatne.

RudzikRudzik PL Lęgowy Liczny

Erithacus rubecula

Rudzik to rodzimy ptak leśny z charakterystycznym rdzawym kolorem głowy i piersi. Obie płci tej samej wielkości i mają takie samo ubarwienie. Dziób jest czarny. Oczy i nogi są ciemnobrązowe.

Słowik rdzawySłowik rdzawy PL Lęgowy Średnio liczny

Luscinia megarhynchos

Słowik rdzawy to ptak, który występuje głównie na zachodzie kraju. To jeden z najpiękniejszych naszych ptasich śpiewaków. Upierzenie jest szarobrązowe z wierzchu i popielate od spodu. Ogon ma rdzawy odcień.

Słowik syberyjskiSłowik syberyjski PL Zalatujący wyjątkowo

Larvivora sibilans

Słowik syberyjski (Lubinianin si-bilans) to słabo poznany gatunek ptaka z rodziny drozdowatych. Upierzenie z wierzchu rdzawe, spód białawy z brązowo-szarymi brzegami piór.

Słowik szarySłowik szary PL Lęgowy Średnio liczny

Luscinia luscinia

Słowik szary (Luscinia luscinia) to gatunek ptaka śpiewającego z rodziny drozdowatych, podobny do słowika rdzawego, od którego różni go obecność na piersi elementów ciemniejszych obszarów.

Białorzytka arabskaBiałorzytka arabska

Oenanthe monacha

Białorzytka arabska (Oenanthe monacha) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Upierzenie czarno-białe. Biały jest wierz głowy i spód. Dziób i nogi ciemne.

Białorzytka srokataBiałorzytka srokata

Oenanthe lugens

Białorzytka srokata (Oenanthe lugens) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Upierzenie czarno-białe. Biały jest wierzch głowy i spód oraz końce niektórych lotek i sterówek.

Białorzytka zmiennaBiałorzytka zmienna

Oenanthe picata

Białorzytka zmienna (Oenanthe picata) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych.

Białorzytka żałobnaBiałorzytka żałobna

Oenanthe leucura

Białorzytka żałobna (Oenanthe leucura) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Upierzenie czarne z białym poza białymi pokrywami ogonowymi i kuprem.

Drozdówka jasnaDrozdówka jasna

Cercotrichas leucophrys

Drozdówka jasna (Cercotrichas leucophrys) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Głowa czarno-biała z białą brwią i czarną kreską, biegnącą przez oko. Wierzch brązowy, pierś kreskowana.

Gardłówka białobrodaGardłówka białobroda

Anthipes monileger

Gardłówka białobroda (Anthipes monileger) to gatunek ptaka wróblowego z rodziny muchołówek o krępej budowie ciała. Ptak ten ma charakterystyczne, białe gardło w czarnej obwódce.

Gardłówka rdzawobrewaGardłówka rdzawobrewa

Anthipes solitaris

Gardłówka rdzawobrewa (Anthipes solitaris) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Upierzenie oliwkowo-brązowo-szare, z jaśniejszym spodem. Niewyraźna brew ruda. Na gardle biała plama. Nogi cieliste.

Kląskawka kanaryjskaKląskawka kanaryjska

Saxicola dacotiae

Kląskawka kanaryjska (Saxicola dacotiae) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Upierzenie z wierzchu brązowe, od spodu jasne. Gardło i obroża na szyi - białe. Nad okiem jasna brew.

Kusochwostka górskaKusochwostka górska

Brachypteryx montana

Kusochwostka górska (Brachypteryx montana) to gatunek drozda. Samiec ma upierzenie czarne z fioletowym odcieniem z białą, szeroką brwią. Samica jest brązowa poza czarnymi skrzydłami.

Modraczek złotawyModraczek złotawy

Tarsiger chrysaeus

Modraczek złotawy (Tarsiger chrysaeus) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Wierzch brązowawy, przez oko biegnie ciemniejsza maska. Skrzydła i ogon ciemniejsze, reszta złotawa, żółtawa.

ModrakModrak

Monticola solitarius

Modrak (Monticola solitarius) to gatunek pięknie ubarwionego ptaka z rodziny drozdowatych, zaliczany przez niektóre źródła do muchołówkowatych. Upierzenie samca niebieskie z ciemniejszymi skrzydłami.

Muchołówka aksamitna

Ficedula hodgsoni

Muchołówka aksamitna (Ficedula hodgsoni) to gatunek ptaka z rodziny muchołówek. Występuje wyraźny dymorfizm płciowy. Samiec jest z wierzchu ciemny, gardło i pierś są czerwonawe, spód białawy.

Muchołówka białobrewa

Ficedula hyperythra

Samiec jest z wierzchu ciemny, gardło aż do piersi czerwonawe, spód białawy, rdzawy. Skrzydła po części brązowe. Nad czarnym okiem widać wyraźnie białą brew. Samica jest z wierzchu brązowa, spód jasny, pierś delikatnie rdzawa.

Muchołówka białogardłaMuchołówka białogardła

Muscicapa muttui

Muchołówka białogardła (Muscicapa muttui) to gatunek ptaka wróblowego z rodziny muchołówkowatych. Upierzenie z wierzchu brązowe. Skrzydła ciemniejsze. Gardło i spód jaśniejsze.

Muchołówka błotnaMuchołówka błotna

Muscicapa aquatica

Muchołówka błotna (Muscicapa aquatica) to gatunek ptaka wróblowego z rodziny muchołówkowatych. Upierzenie z wierzchu brązowe. Gardło i spód białe.

Muchołówka brunatnaMuchołówka brunatna

Muscicapa dauurica

Muchołówka brunatna (Muscicapa dauurica) to gatunek ptaka wróblowego z rodziny muchołówkowatych. Upierzenie z wierzchu brązowe. Skrzydła ciemniejsze.

Muchołówka granatowaMuchołówka granatowa

Ficedula superciliaris

Muchołówka granatowa (Ficedula superciliaris) to ptak z rodziny muchołówek. Ma piękne, niebieskie upierzenie za wyjątkiem białego spodu i gardła. Sylwetka bardzo zgrabna.

Muchołówka nadwodnaMuchołówka nadwodna

Muscicapa cassini

Muchołówka nadwodna (Muscicapa cassini) to gatunek ptaka wróblowego z rodziny muchołówkowatych. Upierzenie z wierzchu szare. Skrzydła ciemniejsze. Gardło i spód białe.

Muchołówka rdzawaMuchołówka rdzawa

Muscicapa ferruginea

Muchołówka rdzawa (Muscicapa ferruginea) to gatunek ptaka z rodziny muchołówek. Upierzenie z wierzchu brązowe, spód żółto-biały. Koniec dzioba czarny.

Muchołówka srokata

Ficedula westermanni

Muchołówka srokata (Ficedula westermanni) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Samiec jest czarno-biały, przy czym biały jest spód, bardzo szeroka brew i część skrzydła. Samica jest szaro-brązowa.

Muchołówka syberyjska

Ficedula mugimaki

Muchołówka syberyjska (Ficedula mugimaki) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Samiec czarny z wierzchu z białą brwią, plamami na skrzydłach. Gardło i pierś rude, spód biały.

Muchołówka tarczowa

Ficedula strophiata

Muchołówka tarczowa (Ficedula strophiata) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Upierzenie z wierzchu brązowe, głowa, pierś niebieskawe. Na czole biała plama. Na piersi pomarańczowa plama, u samców wyraźniejsza.

Muchołówka trójbarwna

Ficedula tricolor

Muchołówka trójbarwna (Ficedula tricolor) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Upierzenie samca z wierzchu ciemnoniebieskie, spód płowy, a u nasady ogona widoczna biała smuga.

Muchołówka złotobrewa

Ficedula narcissina

Muchołówka złotobrewa (Ficedula narcissina) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Samiec czarny z wierzchu z żółtą brwią, białymi plamami na skrzydłach. Gardło i pierś pomarańczowo-żółte.

Muchołówka żółtorzytna

Ficedula zanthopygia

Muchołówka żółtorzytna (Ficedula zanthopygia) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Upierzenie samca z wierzchu czarne z białą brwią i białymi plamami na skrzydłach. Ogon czarny. Reszta żółta.

Nagórnik brązowoskrzydły

Monticola rupestris

Nagórnik brązowoskrzydły (Monticola rupestris) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Samiec ma niebieskoszarą głowę, reszta brązowa, rdzawa, skrzydła nieco ciemniejsze.

Nagórnik kasztanowobrzuchy

Monticola rufiventris

Nagórnik kasztanowobrzuchy (Monticola rufiventris) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Dymorfizm płciowy wyraźnie zaznaczony. Samiec z wierzchu ciemnoniebieski, przez oko biegnie ciemniejsza maska.

Nagórnik wschodni

Monticola gularis

Nagórnik wschodni (Monticola gularis) to gatunek ptaka z rodziny drozdowatych. To pięknie ubarwiony ptak, szczególnie samiec. Spód, gardło obszar wokół oczu pomarańczowy. Wierzch głowy niebieskawy.

Niltawa ognistaNiltawa ognista

Niltava vivida

Niltawa ognista (Niltava grandis) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Upierzenie niebieskie z czarną częścią twarzową głowy. Spód żółtawy.

Niltawa wielka

Niltava grandis

Niltawa wielka (Niltava grandis) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Upierzenie samca niebieskie z czarną częścią twarzową głowy, gardłem i ciemnymi lotkami. Samica jest brązowa.

Opocznik

Saxicoloides fulicatus

Opocznik (Saxicoloides fulicatus) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Upierzenie brązowe, u samca czarne od spodu z rudymi pokrywami podogonowymi, białymi elementami na skrzydłach.

Palmodrozd plamistyPalmodrozd plamisty

Cichladusa guttata

Palmodrozd plamisty (Cichladusa guttata) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych, zaliczany wcześniej do drozdowatych. Wierzch brązowy, spód białawo-kremowy z czarnym plamkowaniem. Dziób czarny.

Pleszarka

Luscinia phaenicuroides

Pleszarka (Luscinia phaenicuroides) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Samiec niebieski z pomarańczową plamą na ogonie i dwoma białymi plamami na skraju skrzydeł.

Pleszka białogłowaPleszka białogłowa

Chaimarrornis leucocephalus

Pleszka białogłowa (Chaimarrornis leucocephalus) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Na głowie biała czapeczka. Głowa, pierś, skrzydła i koniec ogona - ciemnoniebieskie. Reszta rdzawa.

Pleszka modra

Adelura frontalis

Pleszka modra (Adelura frontalis) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Upierzenie samca z wierzchu , głowy i szyi niebieskawe. Reszta pomarańczowa.

Pleszka śniada

Rhyacornis fuliginosa

Pleszka śniada (Rhyacornis fuliginosa) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Samiec ma niebieskawe upierzenie poza rdzawymi pokrywami ogonowymi i ogonem. Samica szarawa z jaśniejszym, cętkowanym spodem.

Pluszanka białosterna

Myiomela leucura

Pluszanka białosterna (Myiomela leucura) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych, wcześniej zaliczany do drozdowatych. Samiec jest fioletowo-niebieski z ciemniejszymi skrzydłami i bokami głowy.

RudorzytkaRudorzytka

Oenanthe moesta

Rudorzytka (Oenanthe moesta) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Upierzenie czarno-białe. Biały jest obszar nad okiem, sam wierz głowy jest ciemny. Białawy jest też spód. Pokrywy ogonowe rude.

Słowiczek ognistogardły

Calliope pectardens

Słowiczek ognistogarłdy (Calliope pectardens) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Samiec ma niebieski wierzch, czerwone gardło i pierś i biały spód. Obszar wokół oka i boki ciemniejsze.

Słowiczek rubinowy

Calliope calliope

Słowiczek rubinowy (Calliope calliope) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Upierzenie brązowe z jaśniejszym spodem. Samiec ma czerwone gardło, jasną brew i wąsy, kantarek ciemny.

Słowik modry

Larvivora cyane

Słowik modry (Larvivora cyane) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Samiec ma niebieski wierzch i biały spód. Samica jest z wierzchu brązowa, ma jasny spód.

Smolarek brunatnySmolarek brunatny

Myrmecocichla aethiops

Smolarek brunatny (Myrmecocichla aethiops) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych o niejednolicie ciemnym upierzeniu.

Smolarek epoletowySmolarek epoletowy

Myrmecocichla nigra

Smolarek epoletowy (Myrmecocichla nigra) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Upierzenie samca czarne z jasną plamą na skrzydle.

Smolarek górski

Myrmecocichla monticola

Smolarek górski (Myrmecocichla monticola) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Upierzenie samca ciemnobrązowe. Widoczna jasna plamka na skrzydle, biały spód i szary, białawy lub ciemny wierzch głowy.

Smolarek łuskowany

Myrmecocichla formicivora

Smolarek łuskowany (Myrmecocichla formicivora) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Upierzenie brązowe, samicy nieco jaśniejsze. U samca widoczna jasna plamka na skrzydle.

Sroczek białorzytny

Kittacincla malabarica

Sroczek białorzytny (Kittacincla malabarica) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Samiec ma długi, czarno-biały ogon, czarny z wierzchu, biały od spodu i u nasady ogona.

Sroczek białoskrzydły

Copsychus albospecularis

Sroczek białoskrzydły (Copsychus albospecularis) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Samiec ma czarno-białe upierzenie, przypominające upierzenie sroki. Ogon często zadarty do góry.

Szareczka bladaSzareczka blada

Emarginata tractrac

Szareczka blada (Emarginata tractrac) to gatunek ptaka wróblowego z rodziny muchołówek o bladobrązowym upierzeniu z ciemniejszym ogonem.

Widłogon białoczubyWidłogon białoczuby

Enicurus leschenaulti

Widłogon białoczuby (Enicurus leschenaulti) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Brak wyraźnego dymorfizmu płciowego. Upierzenie czarno-białe. Na głowie biały, płaski czub.

Widłogon łuskowanyWidłogon łuskowany

Enicurus ruficapillus

Widłogon łuskowany (Enicurus ruficapillus) to ptak z rodziny drozdowatych. Wierzch głowy i kark rdzawe, czoło białe, reszta głowy czarne. Czarny też jest wierzch i pokrywy skrzydłowe. Na skrzydle biały pasek. spód biały, pierś biała, ciemno łuskowana.

Widłogon małyWidłogon mały

Enicurus scouleri

Widłogon mały (Enicurus scouleri) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Brak wyraźnego dymorfizmu płciowego. Upierzenie czarno-białe. Ogon krótki w odróżnieniu od większości innych widłogonów.

Widłogon maskowyWidłogon maskowy

Enicurus schistaceus

Widłogon maskowy (Enicurus schistaceus) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Upierzenie czarno-białe. Na głowie biała maska, która biegnie od nasady dzioba przez oko.

Widłogon plamistyWidłogon plamisty

Enicurus maculatus

Widłogon plamisty (Enicurus maculatus) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Upierzenie czarno-białe. Widoczne wyraźne białe plamkowanie na plecach, co odróżnia ten gatunek od widłogona białoczubego.

Złotokos białobrewyZłotokos białobrewy

Cossypha heuglini

Złotokos białobrewy (Cossypha heuglini) to ptak z rodziny muchołówkowatych. Nad okiem wyraźna, biała brew. Wierzch szaro-oliwkowy, gardło, spód i obroża na szyi rdzawe. Głowa z wierzchu i po bokach czarne

Złotokos dużyZłotokos duży

Cossypha albicapillus

Złotokos duży (Cossypha albicapillus) to ptak z rodziny muchołówkowatych, wcześniej zaliczany do drozdowatych. Upierzenie z wierzchu ciemne, spód rdzawo-pomarańczowy. Na głowie biała, łuskowata czapeczka.

Złotokos rdzawobrzuchyZłotokos rdzawobrzuchy

Cossypha semirufa

Złotokłosy rdzawobrzuchy (Cossypha semirufa) to ptak z rodziny muchołówkowatych. Upierzenie z wierzchu ciemne, spód rdzawy, nad okiem biała, wyraźna, długa brew.

Złotokos rdzaworzytnyZłotokos rdzaworzytny

Cossypha dichroa

Złotokos rdzaworzytny (Cossypha dichroa) to ptak z rodziny muchołówkowatych. Wierzch czarny, gardło, spód, część sterówek i obroża na szyi rdzawe.

Złotokos rudogłowyZłotokos rudogłowy

Cossypha natalensis

Złotokos rudogłowy (Cossypha natalensis) to ptak z rodziny muchołówkowatych. Upierzenie ciemnożółte, rude poza stalowymi skrzydłami.

Złotokosik białogardłyZłotokosik białogardły

Dessonornis humeralis

Złotokosik białogardły (Dessonornis humeralis) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Wierzch czarny z białymi pasami nad okiem i skrzydłach. Gardło, pierś i część spodu białe.

Złotokosik ogrodowyZłotokosik ogrodowy

Dessonornis caffer

Złotokosik ogrodowy (Dessonornis caffer) to gatunek ptaka z rodziny muchołówkowatych. Wierzch ciemny, spód szary, gardło i kuper pomarańczowe. Głowa ciemnoszara z jasną, szeroką brwią i ciemniejszą maską.

• pleszka szarawa (Adelura coeruleocephala)
  • pleszka ałtajska (Adelura erythronota)
  • pleszka białogardła (Adelura schisticeps)
  • mucharka płowa (Agricola infuscatus)
  • mucharka blada (Agricola pallidus)
  • szydlak rdzawołbisty (Alethe castanea)
  • szydlak białosterny (Alethe diademata)
  • kusochwostka białobrewa (Brachypteryx cruralis)
  • kusochwostka brązowa (Brachypteryx goodfellowi)
  • kusochwostka rudobrzucha (Brachypteryx hyperythra)
  • kusochwostka mała (Brachypteryx leucophris)
  • kusochwostka chińska (Brachypteryx sinensis)
  • mucharka kroplista (Bradornis boehmi)
  • mucharka kongijska (Bradornis comitatus)
  • mucharka ponura (Bradornis fuliginosus)
  • mucharka białobrzucha (Bradornis mariquensis)
  • mucharka szara (Bradornis microrhynchus)
  • mucharka ciemna (Bradornis ussheri)
  • słowiczek czarnogardły (Calliope obscura)
  • słowiczek białosterny (Calliope pectoralis)
  • słowiczek wąsaty (Calliope tschebaiewi)
  • zulusek (Campicoloides bifasciatus)
  • drozdówka rdzawa (Cercotrichas galactotes)
  • drozdówka sawannowa (Cercotrichas hartlaubi)
  • drozdówka pustynna (Cercotrichas paena)
  • drozdówka czarna (Cercotrichas podobe)
  • mrówkołówka białogardła (Chamaetylas choloensis)
  • mrówkołówka białopierśna (Chamaetylas fuelleborni)
  • mrówkołówka białobrewa (Chamaetylas poliocephala)
  • mrówkołówka rdzawogardła (Chamaetylas poliophrys)
  • palmodrozd tarczowy (Cichladusa arquata)
  • palmodrozd żółtogardły (Cichladusa ruficauda)
  • modroczółka (Cinclidium frontale)
  • sroczek czarnosterny (Copsychus mindanensis)
  • sroczek zmienny (Copsychus saularis)
  • sroczek seszelski (Copsychus sechellarum)
  • złotokos niebieskoskrzydły (Cossypha cyanocampter)
  • złotokos białogłowy (Cossypha heinrichi)
  • złotokos siwogłowy (Cossypha niveicapilla)
  • złotynka białobrzucha (Cossyphicula roberti)
  • tajgówka mandżurska (Cyanoptila cumatilis)
  • tajgówka japońska (Cyanoptila cyanomelana)
  • dżunglówka rdzawogardła (Cyornis banyumas)
  • dżunglówka brązowa (Cyornis brunneatus)
  • dżunglówka wielkodzioba (Cyornis caerulatus)
  • dżunglówka brązowosterna (Cyornis colonus)
  • dżunglówka białosterna (Cyornis concretus)
  • dżunglówka chińska (Cyornis glaucicomans)
  • dżunglówka indochińska (Cyornis hainanus)
  • dżunglówka luzońska (Cyornis herioti)
  • dżunglówka modrobrewa (Cyornis hoevelli)
  • dżunglówka hiacyntowa (Cyornis hyacinthinus)
  • dżunglówka białogardła (Cyornis kalaoensis)
  • dżunglówka płowogardła (Cyornis lemprieri)
  • dżunglówka himalajska (Cyornis magnirostris)
  • dżunglówka borneańska (Cyornis montanus)
  • dżunglówka nikobarska (Cyornis nicobaricus)
  • dżunglówka okularowa (Cyornis ocularis)
  • dżunglówka płowopierśna (Cyornis olivaceus)
  • dżunglówka rdzawopierśna (Cyornis omissus)
  • dżunglówka turkusowa (Cyornis pallidipes)
  • dżunglówka uboga (Cyornis pelingensis)
  • dżunglówka blada (Cyornis poliogenys)
  • dżunglówka modrogłowa (Cyornis rubeculoides)
  • dżunglówka samotna (Cyornis ruckii)
  • dżunglówka rdzawosterna (Cyornis ruficauda)
  • dżunglówka rdzawopióra (Cyornis ruficrissa)
  • dżunglówka ognistobrzucha (Cyornis rufigastra)
  • dżunglówka szarawa (Cyornis sanfordi)
  • dżunglówka malajska (Cyornis sumatrensis)
  • dżunglówka wspaniała (Cyornis superbus)
  • dżunglówka trójbarwna (Cyornis tickelliae)
  • dżunglówka mała (Cyornis turcosus)
  • dżunglówka szaropierśna (Cyornis umbratilis)
  • dżunglówka lazurowa (Cyornis unicolor)
  • dżunglówka tajlandzka (Cyornis whitei)
  • złotokosik oliwkowy (Dessonornis anomalus)
  • złotokosik górski (Dessonornis archeri)
  • szareczka popielata (Emarginata schlegelii)
  • szareczka sierpopióra (Emarginata sinuata)
  • mucharka srebrna (Empidornis semipartitus)
  • widłogon czarnogrzbiety (Enicurus immaculatus)
  • widłogon szary (Enicurus velatus)
  • modrówka brązowa (Eumyias additus)
  • modrówka turkusowa (Eumyias albicaudatus)
  • modrówka indygowa (Eumyias indigo)
  • modrówka floreska (Eumyias oscillans)
  • modrówka lazurowa (Eumyias panayensis)
  • modrówka cejlońska (Eumyias sordidus)
  • modrówka myszata (Eumyias stresemanni)
  • modrówka seledynowa (Eumyias thalassinus)
  • muchołówka rdzawogardła (Ficedula albicilla)
  • muchołówka białopióra (Ficedula basilanica)
  • muchołówka rdzawobrewa (Ficedula bonthaina)
  • muchołówka ciemnogłowa (Ficedula buruensis)
  • muchołówka płowa (Ficedula crypta)
  • muchołówka luzońska (Ficedula disposita)
  • muchołówka białoskrzydła (Ficedula dumetoria)
  • muchołówka zielonawa (Ficedula elisae)
  • muchołówka rdzawobrzucha (Ficedula erithacus)
  • muchołówka brązowa (Ficedula harterti)
  • muchołówka diademowa (Ficedula henrici)
  • muchołówka filipińska (Ficedula luzoniensis)
  • muchołówka czarnogłowa (Ficedula nigrorufa)
  • muchołówka palawańska (Ficedula platenae)
  • muchołówka tanimbarska (Ficedula riedeli)
  • muchołówka rudosterna (Ficedula ruficauda)
  • muchołówka białobrzucha (Ficedula rufigula)
  • muchołówka szafirowa (Ficedula sapphira)
  • muchołówka półobrożna (Ficedula semitorquata)
  • muchołówka atlasowa (Ficedula speculigera)
  • muchołówka kaszmirska (Ficedula subrubra)
  • muchołówka obrożna (Ficedula timorensis)
  • mucharka popielata (Fraseria caerulescens)
  • mucharka białobrewa (Fraseria cinerascens)
  • mucharka szarogardła (Fraseria griseigularis)
  • mucharka brązowogrzbieta (Fraseria lendu)
  • mucharka łuskowana (Fraseria ocreata)
  • mucharka oliwkowa (Fraseria olivascens)
  • mucharka sina (Fraseria plumbea)
  • mucharka plantacjowa (Fraseria tessmanni)
  • kusokos (Heinrichia calligyna)
  • kusochwostka rdzawoskrzydła (Heteroxenicus stellatus)
  • komorówka (Humblotia flavirostris)
  • iranka (Irania gutturalis)
  • sroczek czarny (Kittacincla cebuensis)
  • sroczek białobrewy (Kittacincla luzoniensis)
  • sroczek filipiński (Kittacincla nigra)
  • słowik rudzikowy (Larvivora akahige)
  • słowik himalajski (Larvivora brunnea)
  • słowik czarnolicy (Larvivora komadori)
  • słowik rdzawogłowy (Larvivora ruficeps)
  • mucharka liberyjska (Melaenornis annamarulae)
  • mucharka żółtooka (Melaenornis ardesiacus)
  • mucharka angolska (Melaenornis brunneus)
  • mucharka brunatna (Melaenornis chocolatinus)
  • mucharka czarna (Melaenornis edolioides)
  • mucharka białooka (Melaenornis fischeri)
  • mucharka lśniąca (Melaenornis pammelaina)
  • nagórnik plamkowany (Monticola angolensis)
  • nagórnik krótkopalcowy (Monticola brevipes)
  • nagórnik białoskrzydły (Monticola cinclorhyncha)
  • nagórnik modroszyi (Monticola explorator)
  • nagórnik nadbrzeżny (Monticola imerina)
  • nagórnik mały (Monticola rufocinereus)
  • nagórnik czarnogrzbiety (Monticola semirufus)
  • nagórnik leśny (Monticola sharpei)
  • muchołówka myszata (Muscicapa adusta)
  • muchołówka malutka (Muscicapa epulata)
  • muchołówka uboga (Muscicapa gambagae)
  • muchołówka kreskowana (Muscicapa griseisticta)
  • muchołówka okopcona (Muscicapa randi)
  • muchołówka wyspowa (Muscicapa segregata)
  • muchołówka żółtonoga (Muscicapa sethsmithi)
  • muchołówka śniada (Muscicapa sibirica)
  • pluszanka sundajska (Myiomela diana)
  • gwizdokos cejloński (Myophonus blighi)
  • gwizdokos fioletowy (Myophonus caeruleus)
  • gwizdokos błękitny (Myophonus glaucinus)
  • gwizdokos malabarski (Myophonus horsfieldii)
  • gwizdokos wyspowy (Myophonus insularis)
  • gwizdokos lśniący (Myophonus melanurus)
  • gwizdokos malajski (Myophonus robinsoni)
  • smolarek białołbisty (Myrmecocichla arnotti)
  • smolarek białorzytny (Myrmecocichla tholloni)
  • mucharka namibijska (Namibornis herero)
  • niltawa czarnogardła (Niltava davidi)
  • niltawa mała (Niltava macgrigoriae)
  • niltawa czarnolica (Niltava sumatrana)
  • niltawa rudobrzucha (Niltava sundara)
  • białorzytka białoczelna (Oenanthe albifrons)
  • białorzytka czarnogłowa (Oenanthe albonigra)
  • białorzytka czarnoucha (Oenanthe bottae)
  • złotorzytka perska (Oenanthe chrysopygia)
  • białorzytka cypryjska (Oenanthe cypriaca)
  • białorzytka uboga (Oenanthe dubia)
  • białorzytka rdzawosterna (Oenanthe familiaris)
  • białorzytka białogrzbieta (Oenanthe finschii)
  • białorzytka piargowa (Oenanthe fusca)
  • białorzytka brunatna (Oenanthe heuglinii)
  • białorzytka saharyjska (Oenanthe leucopyga)
  • białorzytka etiopska (Oenanthe lugubris)
  • białorzytka smolista (Oenanthe melaena)
  • białorzytka maskowa (Oenanthe melanoleuca)
  • białorzytka czarnosterna (Oenanthe melanura)
  • białorzytka szarogrzbieta (Oenanthe phillipsi)
  • białorzytka obrożna (Oenanthe pileata)
  • białorzytka jednobarwna (Oenanthe scotocerca)
  • złotorzytka rdzawosterna (Oenanthe xanthoprymna)
  • złotynka górska (Oreocossypha isabellae)
  • pleszka rdzawogardła (Phoenicurus alaschanicus)
  • pleszka chińska (Phoenicurus auroreus)
  • pleszka kaukaska (Phoenicurus erythrogastrus)
  • pleszka szarogrzbieta (Phoenicurus hodgsoni)
  • pleszka algierska (Phoenicurus moussieri)
  • wrzośnik (Pinarochroa sordida)
  • granitowiec (Pinarornis plumosus)
  • złotynka czarnogardła (Pogonocichla stellata)
  • pleszka nadwodna (Rhyacornis bicolor)
  • kląskawka czarna (Saxicola caprata)
  • kląskawka szara (Saxicola ferreus)
  • kląskawka białobrzucha (Saxicola gutturalis)
  • kląskawka mongolska (Saxicola insignis)
  • kląskawka czarno-biała (Saxicola jerdoni)
  • kląskawka białosterna (Saxicola leucurus)
  • kląskawka białobrewa (Saxicola macrorhynchus)
  • kląskawka syberyjska (Saxicola maurus)
  • kląskawka (zwyczajna) (Saxicola rubicola)
  • kląskawka białogardła (Saxicola tectes)
  • koloratka białobrzucha (Sheppardia aequatorialis)
  • koloratka tanzańska (Sheppardia aurantiithorax)
  • koloratka rdzawa (Sheppardia bocagei)
  • koloratka leśna (Sheppardia cyornithopsis)
  • koloratka białogardła (Sheppardia gabela)
  • koloratka modrolica (Sheppardia gunningi)
  • koloratka oliwkowa (Sheppardia lowei)
  • koloratka górska (Sheppardia montana)
  • koloratka białobrewa (Sheppardia polioptera)
  • koloratka płowa (Sheppardia sharpei)
  • runniczek białobrzuchy (Sholicola albiventris)
  • runniczek stalowy (Sholicola ashambuensis)
  • runniczek rdzawoboczny (Sholicola major)
  • mucharka żałobna (Sigelus silens)
  • afrorudzik (Stiphrornis erythrothorax)
  • złotynka obrożna (Swynnertonia swynnertoni)
  • modraczek rdzawobrzuchy (Tarsiger hyperythrus)
  • modraczek białobrewy (Tarsiger indicus)
  • modraczek obrożny (Tarsiger johnstoniae)
  • modraczek himalajski (Tarsiger rufilatus)
  • smolarek rdzawobrzuchy (Thamnolaea cinnamomeiventris)
  • sroczek rdzawosterny (Trichixos pyrropygus)
  • drozdówek brodaty (Tychaedon barbata)
  • drozdówek śniady (Tychaedon coryphoeus)
  • drozdówek leśny (Tychaedon leucosticta)
  • drozdówek białosterny (Tychaedon quadrivirgata)
  • drozdówek brunatny (Tychaedon signata)
  • dżunglareczka białogardła (Vauriella albigularis)
  • dżunglareczka okularowa (Vauriella goodfellowi)
  • dżunglareczka mała (Vauriella gularis)
  • dżunglareczka białobrewa (Vauriella insignis)
  • złotokosik srokaty (Xenocopsychus ansorgei)

Obecne w Eurazji, Afryce i Australii i na wyspach na Pacyfiku. Zamieszkują skraje lasów. Pionowy zasięg występowania to 4000 m n.p.m.

Gniazdują na drzewach przy pniu lub w dziuplach. Gniazdo ma kształt czarki. Kilka gatunków gniazduje w dziuplach. Samica składa najczęściej 2-6 jaj (od 1 do 8), przy czym większe gatunki składają mniejszą liczbę jaj. Okres wysiadywania 12-14 dni, młode pozostają w gnieździe 11-16 dni.

Polują na latające owady. Zjadają też jagody.

Dżunglówka samotna jest gatunkiem krytycznie zagrożonym. Trzy kolejne gatunki są zagrożone, 12 innych jest narażonych na wyginięcie.

Białorzytka (zwyczajna): Przylatuje do Polski białorzytka
         Białorzytka (zwyczajna): Trwa okres lęgowy białorzytki.
         Białorzytka (zwyczajna): Białorzytki odlatują do Afryki na zimowiska.
          Kląskawka afrykańska: Z zimowisk w Afryce powraca do kraju na lęgi kląskawka.
          Kląskawka afrykańska: Trwa pierwszy okres lęgowy u kląskawki.
          Kląskawka afrykańska: Kląskawka odlatuje na południe.
          Kopciuszek (zwyczajny): Do kraju przylatują kopciuszki z zimowisk.
        Kopciuszek (zwyczajny): Trwa okres lęgowy u kopciuszków.
         Kopciuszek (zwyczajny): Kopciuszki odlatują z kraju na zimowiska.
      Muchołówka białoszyja: W Polsce można obserwować muchołówkę białoszyją.
           Muchołówka białoszyja: Samica muchołówki białoszyjeje składa jaja.
           Muchołówka mała: Muchołówka mała przylatuje do Polski z zimowiska.
           Muchołówka mała: okres lęgowy muchołówki małej.
          Muchołówka mała: Muchołówka mała odlatuje na zimę.
     Muchołówka szara: W Polsce można obserwować muchołówkę szarą.
     Muchołówka żałobna: W Polsce można obserwować muchołówkę żałobną.
          Muchołówka żałobna: Muchołówka żałobna składa jaja.
       Nagórnik (zwyczajny): Okres występowania w Polsce nagórnika.
     Pleszka (zwyczajna): Okres występowania w Polsce pleszki.
      Podróżniczek: Okres występowania w Polsce podróżniczka.
          Pokląskwa: Do kraju przylatuje pokląskwa.
          Pokląskwa: Okres składania jaj przez pokląskwę.
           Pokląskwa: Pokląskwa odlatuje do Afryki.
          Rudzik: Rudziki przylatują do kraju.
          Rudzik: Trwa pierwszy okres lęgowy rudzika
          Rudzik: Trwa drugi okres lęgowy rudzika
          Rudzik: Rudziki odlatują na zimowiska.
      Słowik rdzawy: Okres występowania w Polsce słowika rdzawego.
           Słowik szary: Przylatuje do Polski słowik szary.
           Słowik szary: Okres rozrodu słowika szarego.
           Słowik szary: Słowik szary odlatuje do Afryki.

• Mielczarek Paweł, Kuziemko Marek - Kompletna lista ptaków świata, Wydział Biologii : Instytut Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019 http://listaptakow.eko.uj.edu.pl/

Ptaki online na żywo

W Internecie jest wiele stron z możliwością podglądania ptaków na żywo online, za pośrednictwem kamer. Najczęściej podgląda się ptaki w ich gniazdach oraz przy karmnikach.