PL

Rudzik

Rudzik (Erithacus rubecula) to piękny ptak z rodziny drozdowatych, z wierzchu oliwkowoszary, rudy po bokach głowy, na piersi, spód jest biały. Jest nieco mniejszy od wróbla domowego. Obie płci tej samej wielkości i mają takie samo ubarwienie. Dziób jest czarny. Oczy i nogi są ciemnobrązowe.

Rudzik(Erithacus rubecula)
© Corel

Europa i część Azji. Zimuje w południowej Europie i Afryce. Zamieszkuje środowiska leśne. W Polsce jest dość licznym ptakiem lęgowym. Zamieszkuje zarośla gęstych lasów, zagajników, parków i ogrodów.

Rudzik jest ptakiem wędrownym. Przylatuje od marca do kwietnia, odlatuje od września do października. Pojedyncze osobniki u nas zimują. Często przebywa na ziemi. Nie wyróżnia go charakterystyczny lot.

Zjada owady i inne bezkręgowce, które zbiera w ściółce leśnej. Jesienią żywi się też jagodami.

To gatunek monogamiczny. Gniazduje na ziemi u stóp pnia drzewa lub krzewu, nisko w półdziuplach. Gniazdo złożone jest ze zbutwiałych liści i mchu. samica dwa razy w roku składa 5-7 jaj, które wysiaduje przez 13-14 dni. Lęgi odbywają się w kwietniu-maju oraz czerwcu-lipcu. Młode opuszczają gniazdo po 12-15 dniach. Rudziki często wysiadują kukułcze jaja.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce rudzik podlega ochronie gatunkowej.

Rudziki (nie tylko) podczas migracji kierują się między innymi zmysłem ferromagnetycznym (kierują się polem magnetycznym Ziemi).