logo

Podróżniczek

Podróżniczek (Luscinia svecica) to jeden z trzech naszych słowików. Nie ma tak melodyjnego głosu jak słowik szary i rdzawy, ale jest w odróżnieniu od nich piękniej ubarwiony. Jest to też najmniejszy z naszych słowików. Ciało z wierzchu jest brązowe, jasne od spodu. Nad okiem biegnie jasna brew. Najbardziej jednak charakterystyczna dla gatunku jest niebieska plama na gardle i piersi u samca, ciemniejsza na dolnym brzegu, pomarańczowa nieco niżej. Na środku tego "śliniaczka" znajduje się plamka czerwonawa lub biała. Samica nie ma tak jaskrawego rysunku. Młode mają pierś plamkowaną.

Ptak ten występuje na dość dużym obszarze. Zamieszkuje Europę, Azję, Afrykę i Alaskę. W Polsce podróżniczka można spotkać przede wszystkim w północnej części kraju, najczęściej w dolinach rzek., w zakrzewieniach, na wilgotnych łąkach. W Tatrach i w Karkonoszach można spotkać jeden z podgatunków.

Podróżniczek to ptak wędrowny. Nasze osobniki zimują w Afryce. Ptak ten spotykany jest pojedynczo. W okresie lęgów występuje w parach. Słowik ten charakterystycznie porusza ogonem.

Ptak ten zjada owady, które żyją na ziemi lub na liściach. Zjada też jagody.

Ptak ten wyprowadza 1-2 lęgi w roku. Gniazduje na ziemi. Gniazdo zbudowane jest z trawy, liści i mchu. Samica składa od końca kwietnia 5-7 jaj, które zwykle sama wysiaduje przez 13-14 dni. Pisklęta potrzebują dwóch tygodni, aby się nauczyć latać.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podróżniczek podlega ścisłej ochronie.