Słowik rdzawy

Słowik rdzawy (Luscinia megarhynchos) to gatunek ptaka z rodziny drozdowatych, podobny do słowika szarego, od którego jest trochę mniejszy. Upierzenie jest szarobrązowe z wierzchu i popielate od spodu. Ogon ma rdzawy odcień. Wokół oka widać jasną obrączkę.

Ptak ten występuje w Europie i Azji i północnej części Afryki, gdzie gniazduje. Zimuje w Afryce środkowej. W Polsce nie jest to liczny gatunek. Występuje głównie na zachodzie kraju. Zajmuje skraje lasów, większe skupiska drzew, parki, także miejskie.

To ptak wędrowny. Słowik ten jest zwykle spotykany pojedynczo, poza oczywiście sezonem lęgowym. Do słowika rdzawego należy jeden z najpiękniejszych głosów.

Poluje na owady, najczęściej te naziemne. Nie gardzi także owocami i jagodami.

Samiec i samica wiążą się na jeden sezon lęgowy, podczas którego wyprowadzają jeden lęg. Samica składa 4-5 jaj do wybudowanego przez siebie gniazda. Sama też wysiaduje jaja. Trwa to 13 dni. Młode uzyskują lotność po 11 dniach od wyklucia.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ochronie ścisłej.

Okres występowania w Polsce słowika rdzawego.

ikonaPleszarka