PL

Słowik szary

Słowik szary (Luscinia luscinia) to gatunek ptaka śpiewającego z rodziny drozdowatych, podobny do słowika rdzawego, od którego różni go obecność na piersi elementów ciemniejszych obszarów. To jeden z najpiękniejszych śpiewaków wśród wszystkich ptaków.

Słowik szary(Luscinia luscinia)
© fotoparus - Fotolia.com

Gniazduje w Europie i Azji. Zimuje w Afryce w jej południowo-wschodniej części. W kraju występuje nielicznie. Gniazduje w północno-wschodniej części Polski.

Pięknie śpiewa, ale tylko do wyklucia się młodych. To ptak wędrowny. Do Polski przylatuje w końcu kwietnia, a odlatuje na zimowiska w końcu sierpnia.

Długość ciała wynosi około 16,5 cm, a ciężar 25 g.

Poluje na bezkręgowce, które zbiera na ziemi.

Gniazduje na ziemi lub na niskim krzewie. Samica raz w roku, w maju znosi 4-5 jaj, które sama wysiaduje przez 13 dni. Po 11 dniach młode opuszczają gniazdo.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Gatunek jest objęty ochroną gatunkową.