PL

Kopciuszek

Kopciuszek (Phoenicurus ochruros) to mały ptak z rodziny drozdowatych, mniejszy od wróbla domowego. Występuje tu wyraźny dymorfizm płciowy. Samiec jest czarny z białym lusterkiem na skrzydle, białymi pokrywami podogonowymi, ceglastym ogonem. Samica jest ubarwiona na brązowo z ceglastym ogonem.

Kopciuszek (Phoenicurus ochruros)
© medianauka.pl

Europa, Azja. Zimuje w Afryce i na południu Azji. Zamieszkuje tereny w bliskości człowieka. W Polsce nieliczny. Pierwotnym jego środowiskiem są góry poza granicą lasu, nizinne formacje skalne, kamieniołomy, tereny piaszczyste. Kopciuszki są też obecne blisko ludzkich osiedli. Tworzy więc dwie odmienne populacje.

Jest ptakiem wędrownym. Przylatuje do Polski w marcu i kwietniu, odlatuje we wrześniu i październiku. Odnotowano próby zimowania kopciuszków w miastach.

Kopciuszek ma zwyczaj dygania i kiwania ogonem.

Kopciuszek wydaje charakterystyczny głos. Nagranie zawiera odgłosy wydawane przez samca kopciuszka.

Ptak ten poluje na owady i inne drobne bezkręgowce. Zbiera je z powierzchni ziemi.

Gniazduje ptak ten buduje pod dachem, w szczelinach. Gniazdo zbudowane z traw, chwastów, korzonków, wyścielane pierzem i sierścią. Samica składa 2 razy w roku po 5-6 jaj, które wysiaduje 12-14 dni. Okres lęgowy trwa od kwietnia do lipca. Młode opuszczają gniazdo po 12-16 dniach.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce jest to gatunek objęty ochroną gatunkową.

To najliczniejsze ptaki szwajcarskich Alp.

Jeszcze w XIX wieku kopciuszek był obecny wyłącznie w górach i na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej.