PL

Pleszka

Pleszka (Phoenicurus phoenicurus) to mały ptak leśny, który z powodzeniem kolonizuje ludzkie osiedla. To pięknie ubarwiony gatunek. Samiec w szacie godowej ma pomarańczową pierś i spód. Grzbiet i głowa z wierzchu jest popielata, czoło białawe. Gardło i boki głowy są czarne. Ciemne są też skrzydła z białą plamą. W szacie spoczynkowej brzegi piór są jasne, co powoduje stłumienie jaskrawości upierzenia godowego. Samica jest mniej jaskrawo ubarwiona, bardzo podobna do samicy kopciuszka.

Pleszka (Phoenicurus phoenicurus)
© panuruangjan - Fotolia.com

Ptak ten gniazduje w Europie i Azji. Na zimę odlatuje do Afryki. W Polsce występuje na terenie całego kraju. Zamieszkuje lasy, parki, większe zadrzewienia.

Jest to ptak wędrowny. W okresie rozrodu występuje w parach, podczas migracji tworzy niewielkie stada. Przejawia silny terytorializm. Ptak ten często dyga i porusza ogonem z góry na dół.

Pleszka poluje głównie na owady. Zjada także jagody.

Ptak ten wyprowadza 1-2 lęgi w roku. Gniazduje w dziuplach, otworach, budkach lęgowych. Gniazdo buduje samica. Budulcem są trawy i mech. Dno wyściela piórami i włosiem. Samica składa 5-7 jaj i sama je wysiaduje przez 12-14 dni. Kolejne dwa tygodnie upływa do chwili uzyskania lotności przez młode. Po 2-3 kolejnych tygodniach młode się usamodzielniają.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce pleszki podlegają ochronie ścisłej.