PL

Białorzytka

Białorzytka (Oenanthe oenanthe) to niewielki ptak z rodziny drozdowatych, nieco większy od wróbla. Samiec w upierzeniu godowym ma szary wierzch ciała, brew nad okiem, białe boki ogona i kuper, czarne skrzydła i środek oraz koniec ogona. Charakterystyczna jest czarna pręga przez oko. Poza okresem godowym samiec i samica są brązowawe z wierzchu, kremowe od spodu. Czarna pręga przez oko nie występuje, kuper jest biały, tak jak boki ogona.

Białorzytka (Oenanthe oenanthe)
© Lars Lachmann - fotolia.com

Eurazja, Ameryka Północna. Zimuje w Afryce Równikowej, na Półwyspie Arabskim, Iranie, Pakistanie, południowej części USA. Zamieszkuje suche, otwarte tereny, także ruderalne, poręby. W Polsce jest nieliczna. Pionowy zasięg występowania to 2500 m n.p.m. Stroni od osiedli ludzkich.

Jest ptakiem wędrownym. Przylatuje do Polski w kwietniu, odlatuje z końcem sierpnia i we wrześniu. Jest ptakiem naziemnym. Zaniepokojony ptak dyga i kiwa ogonem. Często lata bardzo nisko nad ziemią. Białorzytka jest aktywna za dnia, jednak wędrówki odbywają się w nocy.

Zjada owady i inne drobne bezkręgowce. Zbiera je na ziemi. Zjada także owoce i zielone części roślin, glony i porosty.

Gniazdo buduje w szczelinach skalnych, pod kamieniami. Zbudowane jest z korzonków, traw, perzu. Wyściełane jest włosami, piórami. Samica składa 5-6 jaj 1, rzadziej 2 razy w roku. Okres lęgowy trwa od połowy maja do lipca. Wysiadywanie trwa 13-14 dni. Pisklęta opuszczają gniazdo po 2 tygodniach. Karmią je samiec i samica.

Białorzytka to jedyny przedstawiciel rodzaju białorzytek, który gniazduje w Polsce.

Praktycznie cała światowa populacja tego gatunku zimę spędza w Afryce, poniżej Sahary.

Filmy