PL

Kląskawka

Kląskawka (Saxicola torquata) to rzadki w Polsce ptak śpiewający, mniejszy od wróbla. Samiec ma czarną głowę i wierzch ciała, czerwoną pierś i białe plamy na spodzie ciała, po bokach i na szyi. Samica jest brązowa z ciemniejszą głową. Obie płcie mają białą kreskę na skrzydle.

Kląskawka (Saxicola torquata)
© medianauka.pl

Europa. W Polsce nieliczna. Suche i otwarte tereny, łąki, pastwiska, pobocza dróg. Lubi okolice suche i ciepłe.

Ptak wędrowny. Zimuje w Afryce i na Półwyspie Arabskim. Poza okresem rozrodczym kląskawki żyją samotnie lub w parach. Młode osobniki łączą się w małe grupy.

Kląskawki polują na owady, inne bezkręgowce, a także nasiona i owoce roślin.

Kląskawka wije gniazda na ziemi. Gniazdo zrobione z suchych traw jest dobrze ukryte, często w nasłonecznionym miejscu. Kląskawka ma dwa lęgi w roku. W każdym z nich składa od 5 do 6 jaj. Pierwszy raz składa jaj od końca kwietnia do maja.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce kląskawka podlega ochronie ścisłej. Jej liczebność stale wzrasta.

Zaledwie czterokrotnie w naszym kraju zaobserwowano podobny gatunek o nazwie kląskawka syberyjska (Saxicola maurus).