PL

Pokląskwa

Pokląskwa (Saxicola rubetra) to gatunek małego ptaka z rodziny drozdowatych. Upierzenie samca wiosną jest brunatne z wierzchu z rysunkiem w kolorze żółtawym. Charakterystyczna jest gruba, biała brew nad okiem. Na skrzydle występuje białe lusterko. Policzki brunatne. Spód biały. Na kremowej piersi widać rdzawy nalot. Poza tym okresem ubarwienie samca jest bardziej jednolite. Samica również ma jednolicie brunatny wierzch i kremowy spód.

Pokląskwa(Saxicola rubetra)

Ptak ten jest mieszkańcem wilgotnych łąk Europy oraz Azji. Zimuje w Afryce. U nas jest nielicznym ptakiem lęgowym. Od wielu lat obserwowany jest sukcesywny spadek liczebności tego gatunku.

Pokląskwa to ptak wędrowny. Przylot ma miejsce od końca kwietnia do początku maja, odlot jest we wrześniu.

Osiąga rozmiary 12,5 cm długości ciała. Skrzydło ma długość do 8 cm. Ciężar wynosi 15 g.

Pokląskwa poluje na owady i pająki oraz dżdżownice.

Gniazduje na ziemi w dołku. Gniazdo jest dobrze ukryte pod zwykle kępą traw. Budulcem są liście traw i łodygi roślin, budulcem wyściółki są delikatne trawy oraz włosie. Samica raz w roku składa w drugiej połowie maja 5-6 jaj i sama je wysiaduje przez 12-14 dni. Młode są gotowe opuścić gniazdo po 13 dniach. Rodzice jednak nadal przez 2-3 tygodnie opiekują się potomstwem.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Podlega ochronie gatunkowej w naszym kraju.