Muchołówka białoszyja (Ficedula albicollis)
© ryzhkov_sergey - Fotolia.com

Muchołówka białoszyja

Muchołówka białoszyja (Ficedula albicollis) to miejscami bardzo liczny ptak leśny. Ptak ten jest bardzo podobny do muchołówki żałobnej. Samiec ma czarny wierzch ciała, a na czole znajduje się charakterystyczna biała plama. Na szyi jest biała obroża. Widoczne jest też białe lusterko na skrzydle. Biała plama znajduje się również na górze kupra. Samice są brązowawe z wierzchu i białe od spodu.

Występuje w Europie, gdzie gniazduje. Zimę spędza w Afryce. Zamieszkuje lasy i luźne zadrzewienia. Preferuje lasy liściaste. Czasem zasiedla parki miejskie, jak ma to miejsce we Wrocławiu.

Ptak ten przebywa w koronach drzew. Jest samotnikiem, a w okresie lęgowym tworzy pary.

Muchołówka białoszyja poluje na owady latające i ich larwy oraz inne bezkręgowce. Zjada też nasiona i owoce roślin.

Część samców odbywa lęgi z kilkoma samicami naraz. Gniazduje w dziuplach i skrzynkach lęgowych. Budulcem na gniazdo jest sucha trawa, liście i łodygi. W zniesieniu 4-7 (wyjątkowo 9) jaj. Samica składa je w maju, a przy złożeniu przedostatniego zaczyna je wysiadywać przez 12-14 dni. Pisklętami zajmuje się samiec i samica. Po 15-18 dniach młode potrafią latać. Po kolejnych 10 dniach młode są już samodzielne.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce ptak ten znajduje się pod ścisłą ochroną.

Muchołówka białoszyja może się krzyżować z muchołówką żałobną.