Narwal (Monodon monoceros)
© Andreas Meyer - Fotolia.com

Narwal

Narwal (Monodon monoceros) to waleń z rodziny narwalowatych. Samce są trochę większe od samic. Na grzbietowej części ciała ciemne plamy, spód ciała biały. Ogólnie ubarwienie jest zmienne. Narwal ma tylko dwa zęby. U samców lewy ząb stale rośnie, przekształcając się w szpiczasty, spiralny cios, osiągając długość 2,8 m. Czasem rozwijają się dwa ciosy, zdarza się, że taki cios występuje też u samicy. Do tej pory nie wiemy, jakie znaczenie ma cios.

Przybrzeżne wody mórz Arktyki pomiędzy 60° a 80° szerokości geograficznej. Najczęściej można spotkać narwala u wybrzeży Grenlandii. Lubi otwarte morze.

Narwale żyją w małych grupach. Zimą narwale wędrują nieco na południe, zostawiając za sobą zwarte pola lodowe. Zwierzę to często wyskakuje z wody nad jej powierzchnię.

Fauna denna, szczególnie ryby, ale także głowonogi i skorupiaki.

Nie ma określonej pory godowej. Ciąża trwa 14 miesięcy. Samica rodzi zwykle jedno młode o długości około 1,5 m. Laktacja trwa 6 miesięcy. Młodym opiekuje się samica.

Ochrona i zagrożenia NT

Gatunek ten bliski zagrożenia wymarciem. Ma status NT w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Gatunek ten ma w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych status bliskiego zagrożenia wymarciem.

Od średniowiecza odławiano narwale dla ciosów, które przypominały ludziom rogi mitycznego jednorożca. Były bardzo cenione. Sporządzano z niego np. berła.