Omułek jadalny (Mytilus edulis)
© Mauro Rodrigues - Fotolia.com

Omułek jadalny

Omułek jadalny (Mytilus edulis) to gatunek małży. Jest najbardziej szeroko rozpowszechnionym gatunkiem z rodziny Mytilidae. Ma symetryczną skorupę, zwężoną w przedniej części i okrągłą w tylnej. Skorupa ma ciemną, często czarną barwę.

Występuje w Atlantyku, Oceanie Spokojnym, morzach Barentsa, Białym, Karskim, Czarnym oraz w Bałtyku. Zamieszkuje wybrzeża. Toleruje wody zimne i słodkie, choć przy niskim zasoleniu osiąga niewielkie rozmiary.

Do podłoża jest przytwierdzony za pomocą bisiora. Tworzy gęste ławice w strefie pływów. Wytrzymuje bez wody nawet 5-6 godzin. Na jeden metr kwadratowy może przypadać nawet kilka tysięcy osobników! Dożywa 13-14 lat.

Muszla osiąga do 15 cm długości. Noga jest mocno zredukowana.

Odżywia się planktonem i martwą materią organiczną, którą odfiltrowuje z wody.

To zwierzęta rozdzielnopłciowe. Samica wyrzuca do 12 milionów jaj. Małe omułki pełzają po dnie do osiągnięcia 1-2 cm długości ciała. Większe osobniki zmieniają swoje miejsce bytowania rzadko.

Omułki stanowią pokarm dla wielu ryb, rozgwiazd, krabów i ślimaków, a także ptaków. Omułki jadalne odławia się w celach spożywczych w takich krajach jak Holandia, Francja, Włochy. Ze względu na zanieczyszczenie Bałtyku jadanie omułków bałtyckich może skończyć się zatruciem. We Francji hoduje się omułka jadalnego.

Omułek o wielkości 6 cm w ciągu godziny odfiltrowuje około 3 litrów wody, przy temperaturze 20 °C. Ławice tych zwierząt to cenny filtr biologiczny!

W Bałtyku omułek stanowi ponad 70% całej biomasy fauny dennej.