Opaślik sosnowiec (Barbitistes constrictus)
© Vera Kuttelvaserova - Fotolia.com

Opaślik sosnowiec

Opaślik sosnowiec (Barbitistes constrictus) to gatunek owada prostoskrzydłego z rodziny pasikonikowatych o niebieskozielonym lub brązowawym ubarwieniu z czarnymi, drobnymi plamami. Trzecia para odnóży mocno rozwinięta. Od oczu przez prawie całe ciało biegnie żółta linia. Czułki są ciemne, co pewien (duży) odstęp z jasnymi pierścieniami. Czułki są trzy razy dłuższe niż długość ciała. Głowa jest nieznacznie szersza od przedplecza. Przedplecze ma wygięcie przypominające siodło. Samica ma dość długie pokładełko. Skrzydła są skrócone.

Opaślik sosnowiec zasiedla lasy iglaste, najczęściej sosnowe. Jest u nas pospolity w całym kraju. Jest to gatunek Europy Środkowej.

Zimują jaja. Osobniki dorosłe pojawiają się w lipcu i występują aż do października.

Opaślik sosnowiec osiąga od 2 do 3 cm długości ciała. U samców przysadki odwłokowe są esowate, poszerzające się i zwężone na samym końcu.

Opaślik żywi się roślinami leśnego runa na wczesnym etapie rozwoju, później zjada pąki i igły drzew.

Okres rozwoju trwa dwa lata. Samce przywołują śpiewem samice po zmierzchu. Samica składa jaja w sierpniu do gleby, otoczone twardniejącą wydzieliną.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. To szkodnik leśny tępiony za pomocą środków chemicznych przy masowych pojawach.