PL

Pałątka pospolita

Pałątka pospolita (Lestes sponsa) to pospolita w naszym kraju ważka z rodziny pałątkowatych. Samce mają zielony kolor z metalicznym połyskiem, samice są miedziane. Na dwóch pierwszych segmentach odwłoka oraz na jego końcu znajduje się niebieski odcień. W spoczynku skrzydła pałątki pospolitej układają się wzdłuż ciała po lekkim skosie. Pterostigmy są ciemnobrązowe. Pokładełko samicy sięga końca odwłoka. Larwa jest podłużna, ma blaszki skrzelowe z ciemnymi, poprzecznymi przepaskami.

Pałątka pospolita (Lestes sponsa)
© hfox - Fotolia.com

Ważka ta występuje na terenie całego kraju. Poza naszymi granicami jest obecna w zachodniej części Azji oraz w prawie całej Europie. Zamieszkuje zarośnięte zbiorniki wodne, nawet małe i tymczasowe, takie jak kałuże i rowy.

Zimują jaja. Pałątka pospolita nie jest płochliwa i dzięki temu jest łatwa w obserwacji.

To drapieżnik zarówno w postaci larwalnej jak i dorosłej.

Samiec ma szczypcowate przydatki, którymi chwyta samicę za głowę i zagina odwłok. Samica zaś zagina odwłok w kierunku narządu rozrodczego samca. Samiec łączy się z samicą, tworząc sercowaty twór i kopuluje. Pozostaje złączony z samicą także podczas składania jaj. Samica składa jaja wewnątrz roślin wodnych, schodzi przy tym z samcem pod wodę. Larwy rozwijają się 2-3 miesiące. Rozwój zaczyna się wiosną.