Pałątkowate

Pałątkowate (Lestidae) to rodzina owadów należąca do ważek równoskrzydłych, która liczy dziś około 150 gatunków. W Polsce żyje 8 gatunków z tej rodziny owadów. W Europie mamy 9 gatunków z tej rodziny w dwóch rodzajach.

To niewielkie ważki. Ich ciało ma zwykle metalizujący, zielony lub brązowy kolor, czasem z niebieskawym nalotem. Skrzydła przeźroczyste, z wydłużonymi pterostygmami, znajdującymi się na ogół nad co najmniej dwoma komórkami skrzydłowymi. W spoczynku skrzydła układają się pod kątem w stosunku do kierunku ciała, choć są pewne wyjątki. Samce mają długie i zakrzywione przydatki analne.

Pałątka małaPałątka mała PL

Lestes virens

Pałątka mała (Lestes virens) to gatunek ważki z rodziny pałątkowatych. Samiec ma dolne przydatki analne krótsze od górnych przydatków. Dziewiąty i dziesiąty segment odwłoka samców jest niebieski.

Pałątka południowaPałątka południowa PL

Lestes barbarus

Pałątka południowa to gatunek ważki z rodziny pałątkowatych. Znamię skrzydłowe jest brązowe od wewnętrznej strony i białe od zewnętrznej. Na boku znajduje się niewyraźny biały rysunek.

Pałątka pospolitaPałątka pospolita PL

Lestes sponsa

Pałątka pospolita to pospolita w Polsce ważka. Skrzydła układa wzdłuż ciała pod skosem. Zasiedla drobne, nawet tymczasowe zbiorniki wodne. W spoczynku skrzydła pałątki pospolitej układają się wzdłuż ciała po lekkim skosie. Pterostigmy są ciemnobrązowe.

Pałątka zielonaPałątka zielona PL

Lestes viridis

Pałątka zielona (Lestes viridis) to gatunek rodzimej ważki z rodziny pałątkowatych, występujący dość pospolicie w naszym kraju. Ważki te u obu płci są metalicznie zielone. Nie mają niebieskiego nalotu. Charakterystyczne są jasne pterostigmy.

Straszka pospolitaStraszka pospolita PL

Sympecma fusca

Straszka pospolita to dość pospolity w Polsce przedstawiciel pałątkowatych. Skrzydła układa wzdłuż ciała. Ma kolor ciała i wzór upodabniający ją do otoczenia. Ważki te zimują z dala od zbiorników wodnych na roślinach. Co ciekawe, czasem zasypuje je śnieg.

Straszka syberyjskaStraszka syberyjska PL

Sympecma paedisca

Straszka syberyjska, straszka północna (Sympecma paedisca) to ważka z rodziny pałątkowatych, bardzo podobna do straszki pospolitej. Różni się od niej małymi detalami rysunku tułowia. W Polce podlega prawnej ochronie.

• Pałątka niebieskooka (Lestes dryas)
  • Pałątka wielkoplama (Lestes macrostigma)

Ważki te występują na wszystkich kontynentach świata poza Antarktydą. Są spotykane nad zbiornikami wody stojącej, porośniętymi bujną roślinnością, w tym szuwarową.

Zimuje postać dorosła lub zimują jaja. Nie są bardzo płochliwe, stąd dość łatwo można je obserwować o ile już się już znajdzie.

Samica składa jaja na wodnych roślinach. Podczas składania jaj, samiec przytrzymuje samicę.

To drapieżniki zarówno w postaci larwalnej jak i dorosłej.

Na przykład straszki pospolite zimują z dala od zbiorników wodnych na roślinach zielnych. Co ciekawe, czasem zasypuje je śnieg. Owady te wykazują niewielką ruchliwość nawet podczas niewielkich mrozów.

Pałątka mała: Okres lotu pałątki małej.
       Pałątka południowa: Okres lotu pałątki południowej.
        Pałątka pospolita: Okres lotu pałątki pospolitej.
         Pałątka zielona: Trwa okres lotu pałątki zielonej.
   Straszka pospolita: Okres lotu straszki pospolitej.
          Straszka pospolita: W tych miesiącach następuje przeobrażenie larwy w postać dorosłą straszki pospolitej.