Pałątkowate

Pałątkowate (Lestidae) to rodzina owadów należąca do ważek równoskrzydłych, która liczy dziś około 150 gatunków. W Polsce żyje 8 gatunków z tej rodziny owadów. W Europie mamy 9 gatunków z tej rodziny w dwóch rodzajach.

To niewielkie ważki. Ich ciało ma zwykle metalizujący, zielony lub brązowy kolor, czasem z niebieskawym nalotem. Skrzydła przeźroczyste, z wydłużonymi pterostygmami, znajdującymi się na ogół nad co najmniej dwoma komórkami skrzydłowymi. W spoczynku skrzydła układają się pod kątem w stosunku do kierunku ciała, choć są pewne wyjątki. Samce mają długie i zakrzywione przydatki analne.

Pałątka małaPałątka mała PL

Lestes virens

Pałątka mała (Lestes virens) to gatunek ważki z rodziny pałątkowatych. Samiec ma dolne przydatki analne krótsze od górnych przydatków. Dziewiąty i dziesiąty segment odwłoka samców jest niebieski.

Pałątka południowaPałątka południowa PL

Lestes barbarus

Pałątka południowa to gatunek ważki z rodziny pałątkowatych. Znamię skrzydłowe jest brązowe od wewnętrznej strony i białe od zewnętrznej. Na boku znajduje się niewyraźny biały rysunek.

Pałątka pospolitaPałątka pospolita PL

Lestes sponsa

Pałątka pospolita to pospolita w Polsce ważka. Skrzydła układa wzdłuż ciała pod skosem. Zasiedla drobne, nawet tymczasowe zbiorniki wodne. W spoczynku skrzydła pałątki pospolitej układają się wzdłuż ciała po lekkim skosie. Pterostigmy są ciemnobrązowe.

Pałątka zielonaPałątka zielona PL

Lestes viridis

Pałątka zielona (Lestes viridis) to gatunek rodzimej ważki z rodziny pałątkowatych, występujący dość pospolicie w naszym kraju. Ważki te u obu płci są metalicznie zielone. Nie mają niebieskiego nalotu. Charakterystyczne są jasne pterostigmy.

Straszka pospolitaStraszka pospolita PL

Sympecma fusca

Straszka pospolita to dość pospolity w Polsce przedstawiciel pałątkowatych. Skrzydła układa wzdłuż ciała. Ma kolor ciała i wzór upodabniający ją do otoczenia. Ważki te zimują z dala od zbiorników wodnych na roślinach. Co ciekawe, czasem zasypuje je śnieg.

Straszka syberyjskaStraszka syberyjska PL

Sympecma paedisca

Straszka syberyjska, straszka północna (Sympecma paedisca) to ważka z rodziny pałątkowatych, bardzo podobna do straszki pospolitej. Różni się od niej małymi detalami rysunku tułowia. W Polce podlega prawnej ochronie.

• Pałątka niebieskooka (Lestes dryas)
  • Pałątka wielkoplama (Lestes macrostigma)

Ważki te występują na wszystkich kontynentach świata poza Antarktydą. Są spotykane nad zbiornikami wody stojącej, porośniętymi bujną roślinnością, w tym szuwarową.

Zimuje postać dorosła lub zimują jaja. Nie są bardzo płochliwe, stąd dość łatwo można je obserwować o ile już się już znajdzie.

Samica składa jaja na wodnych roślinach. Podczas składania jaj, samiec przytrzymuje samicę.

To drapieżniki zarówno w postaci larwalnej jak i dorosłej.

Na przykład straszki pospolite zimują z dala od zbiorników wodnych na roślinach zielnych. Co ciekawe, czasem zasypuje je śnieg. Owady te wykazują niewielką ruchliwość nawet podczas niewielkich mrozów.

Pałątka mała

Okres lotu pałątki małej.

Pałątka południowa

Okres lotu pałątki południowej.

Pałątka pospolita

Okres lotu pałątki pospolitej.

Pałątka zielona

Trwa okres lotu pałątki zielonej.

Straszka pospolita

Okres lotu straszki pospolitej.

W tych miesiącach następuje przeobrażenie larwy w postać dorosłą straszki pospolitej.