Pałątkowate

Pałątkowate (Lestidae) to rodzina owadów należąca do ważek równoskrzydłych, która liczy dziś około 150 gatunków. W Polsce żyje 8 gatunków z tej rodziny owadów. W Europie mamy 9 gatunków z tej rodziny w dwóch rodzajach.

To niewielkie ważki. Ich ciało ma zwykle metalizujący, zielony lub brązowy kolor, czasem z niebieskawym nalotem. Skrzydła przeźroczyste, z wydłużonymi pterostygmami, znajdującymi się na ogół nad co najmniej dwoma komórkami skrzydłowymi. W spoczynku skrzydła układają się pod kątem w stosunku do kierunku ciała, choć są pewne wyjątki. Samce mają długie i zakrzywione przydatki analne.

Pałątka pospolitaPałątka pospolita PL

Lestes sponsa

Pałątka pospolita to pospolita w Polsce ważka. Skrzydła układa wzdłuż ciała pod skosem. Zasiedla drobne, nawet tymczasowe zbiorniki wodne. W spoczynku skrzydła pałątki pospolitej układają się wzdłuż ciała po lekkim skosie. Pterostigmy są ciemnobrązowe.

Pałątka zielonaPałątka zielona PL

Lestes viridis

Pałątka zielona (Lestes viridis) to gatunek rodzimej ważki z rodziny pałątkowatych, występujący dość pospolicie w naszym kraju. Ważki te u obu płci są metalicznie zielone. Nie mają niebieskiego nalotu. Charakterystyczne są jasne pterostigmy.

Straszka pospolitaStraszka pospolita PL

Sympecma fusca

Straszka pospolita to dość pospolity w Polsce przedstawiciel pałątkowatych. Skrzydła układa wzdłuż ciała. Ma kolor ciała i wzór upodabniający ją do otoczenia. Ważki te zimują z dala od zbiorników wodnych na roślinach. Co ciekawe, czasem zasypuje je śnieg.

• Pałątka południowa (Lestes barbarus)
  • Pałątka niebieskooka (Lestes dryas)
  • Pałątka wielkoplama (Lestes macrostigma)
  • Pałątka mała (Lestes virens)
  • Straszka syberyjska (Sympecma paedisca)

Ważki te występują na wszystkich kontynentach świata poza Antarktydą. Są spotykane nad zbiornikami wody stojącej, porośniętymi bujną roślinnością, w tym szuwarową.

Zimuje postać dorosła lub zimują jaja. Nie są bardzo płochliwe, stąd dość łatwo można je obserwować o ile już się już znajdzie.

Samica składa jaja na wodnych roślinach. Podczas składania jaj, samiec przytrzymuje samicę.

To drapieżniki zarówno w postaci larwalnej jak i dorosłej.

Na przykład straszki pospolite zimują z dala od zbiorników wodnych na roślinach zielnych. Co ciekawe, czasem zasypuje je śnieg. Owady te wykazują niewielką ruchliwość nawet podczas niewielkich mrozów.