PL

Pawica głogówka

Pawica głogówka (Saturnia pavoniella) to gatunek motyla z rodziny pawicowatych. Występuje wyraźny dymorfizm płciowy. Samiec ma pierzaste czułki, samica grzebykowate. Głowa ma brunatną barwę. Tułów częściowo biały, reszta brunatna (samiec) lub szara (samica). Samiec ma brunatny odwłok, samica - szary. Na skrzydłach występują pawie oka w otoczce z białym tłem po bokach. Przy wierzchołku skrzydeł pierwszej pary wyraźnie widoczne czarna, owalna plama, a poniżej czerwonawa. Skrzydła drugiej pary u samca mają żółtawe tło, u samicy zaś białawe.

Pawica głogówka (Saturnia pavoniella)
© Marco Uliana - stock.adobe.com

W Polsce motyl występuje na kilku stanowiskach na południu kraju (Pieniny i Bieszczady). Ostatnie obserwacje pochodzą sprzed 1975 roku. Preferuje dobrze nasłonecznione stoki na skrajach lasów.

Okres lotu od końca kwietnia do początku czerwca. Samica lata w nocy, samce za dnia. Zimuje poczwarka, zdarza się, że kilka sezonów.

Długość ciała wynosi 55-65 mm w przypadku samicy i 65-85 w przypadku samca.

Gąsienica żeruje na śliwie, borówce czarnej, głogu, jeżynie.

Występuje tylko jedno pokolenie w roku.