Pawicowate

Pawicowate (Saturniidae) to rodzina dużych motyli, która liczy dziś około 1300 gatunków. W Polsce występują tylko 4 gatunki z tej rodziny owadów, z czego jeden uważany jest za gatunek wymarły w naszym kraju.

Są to zwykle duże motyle z charakterystycznymi pawimi okami na dużych i rozłożystych skrzydłach. Plamy czasem są blade lub nie występują. Skrzydła najczęściej są szare lub brązowawe. Gatunki egzotyczne miewają skrzydła różowe, zielone lub żółte, a tylne skrzydła są zakończone długimi wypustkami, które mogą mierzyć nawet kilka centymetrów. Tułów i odwłok są duże i mocno zbudowane. Postać dorosła tego owada ma zredukowaną ssawkę. Gąsienice są zwykle wyposażone w kolorowe brodawki zakończone parzącymi włoskami. Samce mają większe grzebienie na czułkach.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Najwięcej gatunków można spotkać w Ameryce Południowej i Ameryce Środkowej. Dwa gatunki są obecne na terenie całego kraju w lasach.

To motyle o nocnej aktywności, jednakże samce niektórych gatunków latają także w dzień.

Larwy wytwarzają z przędzy zbite kokony, w których następuje przepoczwarzenie.

Dorosłe motyle nie jedzą. Larwy w Polsce żerują na drzewach i krzewach.

Pawica gruszówka jest w Polsce uznawana za gatunek wymarły. Pawica głogówka była zaobserwowana na południu kraju tylko dwa razy kilkadziesiąt lat temu.

Gąsienica pawicy gruszówki to jedna z największych larw owadów.

Do rodziny tej należy największy motyl w Polsce - pawica gruszówka (Saturnia pyri).

Włoski gąsienic są parzące. Jad jest niekiedy u gatunków egzotycznych na tyle toksyczny, że może powodować krwotoki.

Niektóre pawicowate są wykorzystywane do produkcji jedwabiu. Jedwab ten ma lepsze własności od tego, który uzyskujemy z przędzy jedwabnika morwowego.

Okres lotu lotnicy zyski.
         Okres lotu pawicy głogówki.
          Okres lotu pawicy grabówki.
          Okres żerowania gąsienic pawicy grabówki.
          Okres lotu pawicy gruszówki.

Motyle dzienne Polski — quiz

2024-01-22

Co to jest efekt motyla?
Co motyl ma wspólnego z efektem motyla? Czy rzeczywiście drobna zmiana w układzie może wywołać katastrofalne skutki? Co ma wspólnego efekt motyla z teorią chaosu?