Pawicowate

Pawicowate (Saturniidae) to rodzina dużych motyli, która liczy dziś około 1300 gatunków. W Polsce występują tylko 4 gatunki z tej rodziny owadów, z czego jeden uważany jest za gatunek wymarły w naszym kraju.

Są to zwykle duże motyle z charakterystycznymi pawimi okami na dużych i rozłożystych skrzydłach. Plamy czasem są blade lub nie występują. Skrzydła najczęściej są szare lub brązowawe. Gatunki egzotyczne miewają skrzydła różowe, zielone lub żółte, a tylne skrzydła są zakończone długimi wypustkami, które mogą mierzyć nawet kilka centymetrów. Tułów i odwłok są duże i mocno zbudowane. Postać dorosła tego owada ma zredukowaną ssawkę. Gąsienice są zwykle wyposażone w kolorowe brodawki zakończone parzącymi włoskami. Samce mają większe grzebienie na czułkach.

Lotnica zyskaLotnica zyska PL

Aglia tau

To dość pospolity motyl w naszym kraju z pięknymi pawimi okami na skrzydłach, żerujący na drzewach liściastych. Gąsienice są duże i zielone z dużymi, kolczastymi wyrostkami. Motyle mają zredukowaną ssawkę.

Pawica grabówkaPawica grabówka PL

Saturnia pavonia

To występujący w całej Polsce piękny motyl, który jet spotykany najczęściej na wrzosowiskach. Samiec jest aktywny w dzień, samica w nocy. Na obu parach skrzydeł występują pawie oka. Oka są po bokach otoczone białą obwódką.

• Anthereae mylitta
  • Jedwabnik dębowy (Atheraea pernyi)
  • Pawica głogówka (Saturnia pavoniella)
  • Pawica gruszówka (Saturnia pyri)

Najwięcej gatunków można spotkać w Ameryce Południowej i Ameryce Środkowej. Dwa gatunki są obecne na terenie całego kraju w lasach.

To motyle o nocnej aktywności, jednakże samce niektórych gatunków latają także w dzień.

Larwy wytwarzają z przędzy zbite kokony, w których następuje przepoczwarzenie.

Dorosłe motyle nie jedzą. Larwy w Polsce żerują na drzewach i krzewach.

Pawica gruszówka jest w Polsce uznawana za gatunek wymarły. Pawica głogówka była zaobserwowana na południu kraju tylko dwa razy kilkadziesiąt lat temu.

Gąsienica pawicy gruszówki to jedna z największych larw owadów.

Do rodziny tej należy największy motyl w Polsce - pawica gruszówka (Saturnia pyri).

Włoski gąsienic są parzące. Jad jest niekiedy u gatunków egzotycznych na tyle toksyczny, że może powodować krwotoki.

Niektóre pawicowate są wykorzystywane do produkcji jedwabiu. Jedwab ten ma lepsze własności od tego, który uzyskujemy z przędzy jedwabnika morwowego.