Pawica grabówka (Saturnia pavonia)
Samica pawicy grabówki © Sandra Standbridge - stock.adobe.com

Pawica grabówka

Pawica grabówka (Saturnia pavonia) to dość duży motyl o pięknych skrzydłach. Samica ma szare i białawe tło skrzydeł. Samiec ma skrzydła brązowe i białe. Druga para skrzydeł u samców ma żółtawy odcień. Na obu parach skrzydeł występują pawie oka. Oka są po bokach otoczone białą obwódką. Gąsienice w początkowej fazie rozwoju są czarne z jasnymi brodawkami. Dorosłe gąsienice stają się zielone z żółtymi plamami. Na brodawkach znajdują się włoski. Samiec ma pierzaste czułki. Tułów z przodu jest jasny. Na przednich skrzydłach u wierzchołka znajduje się owalna, czarna plamka, a poniżej czerwona. Rozpiętość skrzydeł: do 8 cm (samica), do 6 cm (samiec).

To gatunek palearktyczny. W Polsce występuje na terenie całego kraju. Motyl ten występuje w lasach liściastych, mieszanych, na wrzosowiskach.

Samice latają nocą, samce za dnia. Zimuje gąsienica w kokonie.

Gąsienice żerują na wrzosach, borówkach i malinach, wierzbie i grabie. Może też żerować na innych roślinach.

Samice składają owalne jaja na gałązkach. Jaja tworzą obrączkę. Występuje jedno pokolenie w ciągu roku.

Motyl ten nie jest zagrożony wymarciem.