Pekińczyk żółty, słowik chiński

Pekińczyk żółty, słowik chiński (Leiothrix lutea) to gatunek niewielkiego ptaka z rodziny kurtodrozdów. Ma oliwkowe (samiec) lub szarawe (samica) upierzenie z żółtawą piersią, szarymi bokami głowy i szyi, czarnym ogonem. Skrzydła mają elementy czarne, czerwone i żółte (samiec) lub czarne i żółte (samica). Dziób jest czerwony na końcu, nasada jest ciemna.

Pekińczyk żółty, słowik chiński (Leiothrix lutea)
© Eric Isselée - Fotolia.com

To ptak zamieszkujący górskie lasy południowej Azji. Zasięg pionowego występowania to 1500-2400 m n.p.m. Introdukowano ten gatunek na Hawajach.

Tworzy małe stada. W okresie lęgowym żyje w parach. Odbywa migracje pionowe. Samiec śpiewa. Dożywa 10 lat.

Osiąga 13-15 cm długości ciała. Skrzydło ma długość do 7,2 cm.

Zjada nasiona, poluje też na owady.

Samica składa 3-4 jaja, które wysiaduje wraz z samcem przez dwa tygodnie.

Gatunek ten bywa hodowany w domowych klatkach.

Informacje ogólne o gatunku: To łatwo oswajające się ptaki.

Rodzaj klatki i wyposażenie: Klatka o minimalnych wymiarach: 75×45×65 cm. W wolierze zewnętrznej konieczne jest pomieszczenie nocne.

Inne warunki chowu: W klatce lub wolierze trzymamy jedna parę.

Pokarm: Poza okresem lęgów podajemy larwy mączniaka, jaja mrówek. Podajemy proso, kanar, mak, jaja na twardo, jagody, plasterki banana, jabłko i gruszkę, czasem namoczone rodzynki. Stosujemy namoczony chleb, żwirek, mieszankę dla miękkojadów. Konieczna jest świeżą woda pitna i do kąpieli.

Rozmnażanie: Legi w warunkach sztucznych odbywa w koszyczkach dla kanarków w półotwartych budkach lęgowych. Potrzebna jest słoma, kora i mech, korzenie i małe patyki. Woliera powinna być gęsto obsadzona. Konieczny jest spokój.