Pilarzowate

Pilarzowate (Tenthredinidae) to najliczniejsza na świecie rodzina rośliniarek, która liczy dziś ponad 6000 gatunków. W Polsce żyje ponad 460 gatunków z tej rodziny owadów.

Błonkówki te mają bardzo różne ubarwienie ciała. Zwykle jest ono zielone, żółtawe, pomarańczowe lub czarne. Charakterystyczny dla tych owadów jest brak wąskiej talii między tułowiem a odwłokiem. Nazwa rodziny pochodzi od piłkowanego pokładełka, w które są wyposażone samice. Czułki mają bardzo różną budowę. Aparat gębowy jest typu gryzącego.

SzczerbatekSzczerbatek PL

Rhogogaster

Opisano tutaj trzy bliźniacze gatunki: szczerbatka zielonego (Rhogogaster viridis), szczerbatka punktowanego (Rhogogaster punctulata) oraz Rhogogaster chlorosoma. Ciało wszystkich opisywanych tutaj gatunków jest zielone z delikatnym rysunkiem.

• Rhogogaster chlorosoma
  • Szczerbatek punktowany (Rhogogaster punctulata)
  • Szczerbatek zielony (Rhogogaster viridis)

Owady te są obecne na terenie całego kraju. Wiele z nich można obserwować w każdym lądowym środowisku. Osobniki dorosłe lubią kwiaty roślin selerowatych.

Owady dorosłe przejawiają aktywność dzienną.

Część gatunków rozmnaża się partenogenetycznie. Cykl życiowy zwykle zamyka się w jednym sezonie. Poczwarka jest typu wolnego. Owady przechodzą przeobrażenie zupełne.

To owady roślinożerne. Osobniki dorosłe zjadają pyłek i nektar kwiatowy, czasem spijają soki roślinne, a czasem w ogóle nie pobierają pokarmu. Są też gatunki drapieżne. Larwy żywią się zwykle liśćmi drzew i krzewów. Niektóre gatunki wytwarzają galasy.

Większość gatunków nie jest zagrożona wymarciem.

To tylko wybrane zdjęcia. Więcej zdjęć można znaleźć w artykułach poświęconych poszczególnym gatunkom.