Piórolotek pięciopiór, piórolotek śnieżynka (Pterophorus pentadactyla)
© Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Piórolotek pięciopiór, piórolotek śnieżynka

Piórolotek pięciopiór, piórolotek śnieżynka (Pterophorus pentadactyla), zwany także śpicolotkiem pięciopiórym, to chyba najbardziej znany w Polsce przedstawiciel motyli z rodziny piórolotkowatych. Ma śnieżnobiałe ciało. Skrzydła bardziej przypominają pióra ptaków niż skrzydła motyli. Mają długą strzępinę. Ciało tego motyla jest delikatnie zbudowane, smukłe. W Spoczynku układa się w kształt litery T. Nie występuje tu wyraźny dymorfizm płciowy.

W Polsce motyl ten jest pospolity na terenie całego kraju. Można go też spotkać prawie w całej Europie aż po koło podbiegunowe. Występuje na polach, łąkach, w ogrodach i parkach.

Motyl ten zimuje w stadium gąsienicy. Jest aktywny o zmierzchu i w nocy.

Gąsienice zjadają rośliny zielne. Do roślin żywicielek należą: powój, tarnina, koniczyna, zawilec, róża, kielisznik.

W ciągu roku występuje tylko jedno pokolenie.

Nie jest to gatunek owada zagrożony wymarciem.