Piórolotkowate

Piórolotkowate (Pterophoridae) to rodzina motyli, która liczy dziś około 800 gatunków. W Polsce żyją 53 gatunki z tej rodziny owadów.

Motyle te wyraźnie odbiegają od wyglądu innych motyli. Ich skrzydła przypominają piórka. Są bardzo delikatne, z długą strzępiną. Również pozostałe części ciała mają bardzo delikatną budowę. Odnóża są bardzo długie. Motyle te są białe, brązowe, szare lub beżowe. Czasem na skrzydłach występuje delikatny rysunek. W spoczynku motyl układa się w kształt litery "T".

Piórolotek pięciopiór, piórolotek śnieżynkaPiórolotek pięciopiór, piórolotek śnieżynka PL

Pterophorus pentadactyla

Piórolotek pięciopiór, piórolotek śnieżynka to najbardziej znany w Polsce gatunek motyla z rodziny piórolotkowatych. Ma śnieżnobiałe ciało. W Polsce motyl ten jest pospolity na terenie całego kraju.

• piórolotek bagniczek (Buckleria paludum)

Motyle te występują w lasach i poza nimi. Występują na terenie całego kraju.

To motyle o aktywności zmierzchowej i nocnej. Zimuje gąsienica, owad dorosły lub jaja.

Jaja samice składają pojedynczo. Przepoczwarzenie następuje na roślinach żywicielkach. Poczwarki wiszą głową w dół.

Gąsienice żerują na różnych roślinach zielnych.

Piórolotek bagniczek (Buckleria paludum) jest zagrożony wymarciem.