Plujkowate

Plujkowate (Calliphoridae) to rodzina owadów, która liczy dziś około 1100 gatunków. W Polsce żyje 66 gatunków z tej rodziny muchówek.

To stosunkowo duże muchówki o czarnym, metalicznie niebieskim lub metalicznie zielonym ubarwieniu, krępej budowie ciała. Błoniaste skrzydła są przeźroczyste. Odnóża zakończone są przylgami i pazurkami. Larwy mają biały lub żółty kolor. Mają wydłużony kształt.

Owady te są obecne na terenie całego kraju. Spotkać je można na polach i łąkach oraz w lasach, także w pobliżu zabudowań ludzkich. Lubią odwiedzać śmietniki.

Zimuje postać dorosła, larwa lub poczwarki. Mucha ta jest aktywna za dnia.

Gatunki padlinożerne mają kilka pokoleń w ciągu roku. Samica składa zwykle bardzo dużo jaj. Larwy rozwijają się w środowisku bogatym w białko (padlina, żywa tkanka, odchody). Larwy, zwane czerwiami, rozwijają się w ciągu zaledwie kilku dni. Poczwarka nosi nazwę bobówki.

Larwy żywią się padliną i odchodami. To także nierzadko pasożyty kręgowców i bezkręgowców (wywołując tak zwaną muszycę). Osobniki dorosłe żywią się nektarem kwiatów lub spadzią mszyc. Siadają też na padlinie i odchodach nie tylko w celu złożenia jaj, ale i pożywienia się. Przylatują tez do sromotnika bezwstydnego, grzyba, który wydziela charakterystyczny zapach.

Muchy te odpowiadają za przenoszenie wielu chorób.

Owady te mogą wyczuć padlinę z odległości kilku kilometrów.

Larwy niektórych gatunków są wykorzystywane w gojeniu się ciężkich ran i ropni, czy odleżyn. Larwy celowo umieszcza się w ranie. Wyjadają one martwą tkankę. Ich wydzieliny działają też bakteriobójczo.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Okres lotu padlinówki cesarskiej.
   Okres lotu plujki pospolitej.

Największa mucha świata
Czy muchy mogą osiągać duże rozmiary? Który gatunek jest największy na świecie, a który w Polsce?