Plujkowate

Plujkowate (Calliphoridae) to rodzina owadów, która liczy dziś około 1100 gatunków. W Polsce żyje 66 gatunków z tej rodziny muchówek.

To stosunkowo duże muchówki o czarnym, metalicznie niebieskim lub metalicznie zielonym ubarwieniu, krępej budowie ciała. Błoniaste skrzydła są przeźroczyste. Odnóża zakończone są przylgami i pazurkami. Larwy mają biały lub żółty kolor. Mają wydłużony kształt.

Padlinówka cesarskaPadlinówka cesarska PL

Lucilia caesar

Padlinówka cesarska (Lucilia caesar) to pięknie połyskująca w słońcu metaliczną zielenią muchówka, której larwy rozwijają się w padlinie. Osobniki dorosłe można spotkać na odchodach, padlinie i kwiatach.

Plujka burczałoPlujka burczało PL

Calliphora vomitoria

Plujka burczało (Calliphora vomitoria) to gatunek muchówki z rodziny plujkowatych. Głowa otoczona szczecinkami. Na przedtułowiu widać cztery podłużne pasy. Odwłok ma niebieskawą barwę z połyskiem.

Plujka pospolitaPlujka pospolita PL

Calliphora vicina

Plujka pospolita to typowy przedstawiciel tej rodziny muchówek. Ma charakterystyczne metalizujące plamy na odwłoku i duże brunatne oczy. Larwy rozwijają się w padlinie. Skrzydła są błoniaste, przeźroczyste. Na głowie znajdują się duże, czerwonawe oczy.

SkórnicaSkórnica PL

Lucilia sericata

Skórnica (Lucilia sericata) to gatunek muchówki z rodziny plujkowatych. Ma zielone, błyszczące ciało, z odcieniem miedzianym.

• Amenia leonina
  • Blephericnema splendens
  • Calliphora livida
  • Calliphora macleayi
  • Calliphora ochracea
  • Calliphora stygia
  • Chrysomya megacephala
  • Chrysomya rufifacies
  • Cochliomyia macellaria
  • Compsomyiops fulvicrura
  • Cordylobia anthropophaga
  • Cynomya cadaverina
  • mucha ropuszanka (Lucilia bufonivora)
  • Lucilla coeruleiviridis
  • Lucilla purpurescens
  • Melinda gentilis
  • Phumosia congensis
  • Pollenia rudis
  • Sarconesia magellanica
  • Sarconesia roraima

Owady te są obecne na terenie całego kraju. Spotkać je można na polach i łąkach oraz w lasach, także w pobliżu zabudowań ludzkich. Lubią odwiedzać śmietniki.

Zimuje postać dorosła, larwa lub poczwarki. Mucha ta jest aktywna za dnia.

Gatunki padlinożerne mają kilka pokoleń w ciągu roku. Samica składa zwykle bardzo dużo jaj. Larwy rozwijają się w środowisku bogatym w białko (padlina, żywa tkanka, odchody). Larwy, zwane czerwiami, rozwijają się w ciągu zaledwie kilku dni. Poczwarka nosi nazwę bobówki.

Larwy żywią się padliną i odchodami. To także nierzadko pasożyty kręgowców i bezkręgowców (wywołując tak zwaną muszycę). Osobniki dorosłe żywią się nektarem kwiatów lub spadzią mszyc. Siadają też na padlinie i odchodach nie tylko w celu złożenia jaj, ale i pożywienia się. Przylatują tez do sromotnika bezwstydnego, grzyba, który wydziela charakterystyczny zapach.

Muchy te odpowiadają za przenoszenie wielu chorób.

Owady te mogą wyczuć padlinę z odległości kilku kilometrów.

Larwy niektórych gatunków są wykorzystywane w gojeniu się ciężkich ran i ropni, czy odleżyn. Larwy celowo umieszcza się w ranie. Wyjadają one martwą tkankę. Ich wydzieliny działają też bakteriobójczo.

Padlinówka cesarska: Okres lotu padlinówki cesarskiej.
   Plujka pospolita: Okres lotu plujki pospolitej.