PL

Plujka pospolita

Plujka pospolita (Calliphora vicina) to dość często spotykany w Polsce przedstawiciel plujkowatych o krępej budowie ciała, niebieskawym kolorze ciała. Skrzydła są błoniaste, przeźroczyste. Na głowie znajdują się duże, czerwonawe oczy złożone.

Plujka pospolita (Calliphora vicina)
© Roman Ivaschenko - Fotolia.com

Mucha ta występuje na terenie całego kraju, najczęściej w pobliżu ludzkich osiedli, szczególnie terenów rolniczych.

To owad o dziennej aktywności.

Larwy żywią się padliną i odchodami. Postać dorosła zjada nektar i pyłek kwiatów.

Samica tej muchy składa nawet 3000 jaj. Samica składa jaja w zwartych stertach. Jaja składane są na mięsie, padlinie lub w odchodach. Larwy, zwane czerwiami, rozwijają się w ciągu zaledwie kilku dni. Poczwarka nosi nazwę bobówki.

Nie jest to owad chroniony. Nie grozi mu wymarcie. Odpowiada za przenoszenie wielu groźnych chorób bakteryjnych, wirusowych i pasożytniczych.

Larwy tego gatunku mogą rozwijać się w otwartych ranach.

Owad ten jest wykorzystywany w medycynie sądowej. Czas zgonu można oszacować na podstawie stadium rozwoju larw i gatunku larw much, jakie zaczynają się rozwijać w zwłokach.