Pochwodzioby

Pochwodzioby (Chionidae) to rodzina ptaków z rzędu siewkowatych. Rodzina ta liczy dziś 2 gatunki w 1 rodzaju. W Polsce pochwodzioby nie występują.

To ptaki podobne nieco do gołębi. Mają mocne nogi, krótkie skrzydła, mocny i krótki dziób, który u nasady ma rogową pochwę. Ubarwienie ciała jest białe za wyjątkiem okolicy oka, które jest różowe i żółtawej plamy na policzku. Pod piórami konturowymi znajdują się pióra puchowe.

Ukryj obce gatunki
Ukryj polskie gatunki

Status w Polsce

Liczebność w Polsce

Status IUCN

Pochwodziób żółtodziobyPochwodziób żółtodzioby

Chionis alba

To największy przedstawiciel rodziny, który wyróżnia się żółtym dziobem. Jak nazwa gatunkowa wskazuje, dziób jest koloru żółtego. Nad dziobem znajduje się nagie nabrzmienie. U nasady dzioba znajduje się rogowa pochewka.

• Pochwodziób czarnodziob (Chionis minor)

Zamieszkują wyspy antarktyczne: Wyspy Księcia Edwarda, Wyspy Crozeta, Wyspy Kerguelena, Wyspy Heard, Wyspy McDonalda, na Półwyspie Antarktycznym, Georgii Południowej, Orkadach Południowych i Szetlandach Południowych oraz Falklandach i wybrzeżach Argentyny.

Ptaki te żerują stadnie. Lubią odpoczywać podczas swoich wędrówek na przepływających statkach oraz górach lodowych. Są ptakami odważnymi, nie boją się człowieka. Dużo czasu spędzają na higienie osobistej.

Gniazdują pojedynczo w szczelinach skał, najczęściej w okolicy kolonii pingwinów. Samica zwykle składa 2 jaja, które przez 28 dni wysiaduje na zmianę z samcem. Najczęściej przeżywa tylko jedno pisklę. Zdarza się, że słabsze pisklę pada ofiarą rodziców.

Zjadają pokarm pochodzenia zwierzęcego i glony. Nie gardzą padliną i odpadkami. Podkradają pingwinom jaja i pokarm dla piskląt. Zjadają małe martwo urodzone foki, łożyska fok. Mają zwyczaj zjadania odchodów.

Ptaki te nie są zagrożone wymarciem.

Pochwodzioby mają odrażającą dietę. Zjadają odpadki, martwe foczki, łożyska i błony płodowe fok, zwymiotowany pokarm pingwinów, odchody a nawet własne pisklęta!