Przekrasek mróweczka (Thanasimus formicarius)
© Cosmin Manci - Fotolia.com

Przekrasek mróweczka

Przekrasek mróweczka (Thanasimus formicarius) to gatunek chrząszcza z rodziny przekraskowatych. Głowa jest dobrze wyodrębniona, czarna, przedplecze jest czarno-czerwone. Pokrywy skrzydłowe są pokryte pasami w kolorach czarnym i białym, a przód pokryw ma kolor czerwony. Larwy mają różowy kolor.

Gatunek jest spotykany w Europie i Azji oraz w północnej części Afryki. Został zawleczony do Ameryki Północnej. W kraju jest dość pospolity, szczególnie w lasach iglastych.

Zimowanie odbywa się w różnych stadiach rozwoju owada. Owad porusza się podobnie do mrówek, stąd jego nazwa.

Przekrasek mróweczka osiąga długość ciała od 7 do 10 mm.

Larwy prowadzą drapieżny tryb życia, żywiąc się larwami innych owadów, w tym larwami korników. Dorosłe osobniki zjadają korniki.

Samica składa jaja od korą iglastych drzew. Jaja składa już w marcu. Przepoczwarzenie odbywa się na drzewie pod korą.