Przekraskowate

Przekraskowate (Cleridae) to rodzina owadów z rzędu chrząszczy. W Polsce występują 22 gatunki chrząszczy z tej rodziny. Należą tu takie owady jak przekrasek i bargiele.

Ich ciało jest spłaszczone grzbieto-brzusznie, z dużą, dobrze wyodrębnioną głębokim przewężeniem głową. Pokrywy skrzydłowe są jednobarwne lub ozdobione podłużnymi przepaskami. Ciało oszczecione. Czułki są paciorkowe, buławka złożona z trzech części.

Przekrasek mróweczkaPrzekrasek mróweczka PL

Thanasimus formicarius

Przekrasek mróweczka (Thanasimus formicarius) to gatunek chrząszcza z rodziny przekraskowatych. Głowa jest dobrze wyodrębniona, czarna, przedplecze jest czarno-czerwone. Pokrywy skrzydłowe są pokryte pasami w kolorach czarnym i białym.

Większość naszych gatunków występuje w lasach, część na łąkach.

Długość ciała polskich przekraskowatych waha się od kilku milimetrów do 2 cm.

Samice składają 20-45 jaj. Przepoczwarzenie ma miejsce w glebie.

To drapieżniki, polują na larwy innych owadów. Niektóre żerują na padlinie. Zjadają także nektar i pyłek kwiatów.

To rzadkie owady. Trzy z wymienionych 22 gatunków uznaje się wymarłe. Połowa z nich to gatunki zagrożone.