Przepiórnik prążkowany (Turnix suscitator)
Samica © aee_werawan - stock.adobe.com

Przepiórnik prążkowany

Przepiórnik prążkowany (Turnix suscitator) to ptak podobny do przepiórki, różniący się od niej przede wszystkim brakiem tylnego palca u nogi. Upierzenie maskujące, brązowopłowe z czarnym i jasnym rysunkiem.

Ptak ten zamieszkuje łąki, pola uprawne, zarośla w Azji w części południowej oraz na niektórych wyspach Indonezji.

Prowadzi naziemny tryb życia. Przemieszcza się cicho pośród traw w poszukiwaniu pokarmu. Przestraszony odlatuje tylko na małą odległość.

Lata słabo i na krótkie odległości.

Zjada nasiona i owady.

Zaloty zaczyna samica, nawołując huczącym głosem. Samica składa do zagłębienia w ziemi wysłanego trawą kilka jaj. Wysiadywanie trwa dwa tygodnie. Pisklęta zaraz po wykluciu się opuszczają gniazdo i są wodzone przez samca. Samica może w tym czasie przystąpić do kolejnych lęgów.

To ptak o odwróconej roli płci. Samica jest większa, silniejsza i barwniejsza, jest też bardziej agresywna i nawołuje samca do godów. Samiec wychowuje potomstwo.