logo

Przepiórniki

Przepiórniki (Turnicidae) to rodzina ptaków z rzędu żurawiowatych. Rodzina ta liczy dziś 16 gatunków w 2 rodzajach. W Polsce przepiórniki nie występują.

Są to ptaki małe, podobne do przepiórek, o brązowym upierzeniu z elementami płowymi, szarymi, ciemniejszymi. Upierzenie ma charakter maskujący. Od przepiórek można je odróżnić po braku tylnego palca u nogi. Dla niektórych gatunków występuje dymorfizm płciowy. Samice są większe i jaskrawiej ubarwione.

Przepiórnik prążkowanyPrzepiórnik prążkowany

Turnix suscitator

To typowy przedstawiciel rodziny przepiórników. Upierzenie maskujące, brązowopłowe z czarnym i jasnym rysunkiem. Prowadzi naziemny tryb życia. Przemieszcza się cicho pośród traw w poszukiwaniu pokarmu.

Przepiórnik żółtonogiPrzepiórnik żółtonogi

Turnix tanki

Przepiórnik żółtonogi (Turnix tanki) to ptak z rodziny przepiórników. Upierzenie z wierzchu brązowe w jasne i ciemne plamki, boki pomarańczowe, grubo kropkowane, gardło i pierś rdzawe. Dziób i nogi żółte.

• przepiórnik białoskrzydły (Ortyxelos meiffrenii)
  • przepiórnik rdzawogrzbiety (Turnix castanotus)
  • przepiórnik wyspowy (Turnix everetti)
  • przepiórnik hotentocki (Turnix hottentottus)
  • przepiórnik cienkodzioby (Turnix maculosus)
  • przepiórnik czarnopierśny (Turnix melanogaster)
  • przepiórnik czarnogardły (Turnix nigricollis)
  • przepiórnik plamkowany (Turnix ocellatus)
  • przepiórnik płowy (Turnix olivii)
  • przepiórnik rdzawopierśny (Turnix pyrrhothorax)
  • przepiórnik (zwyczajny) (Turnix sylvaticus)
  • przepiórnik śniady (Turnix varius)
  • przepiórnik karłowaty (Turnix velox)
  • przepiórnik perłogłowy (Turnix worcesteri)

Zamieszkują tereny otwarte, w tym pola uprawne, zarośla, łąki.

U przepiórników występuje zjawisko odwrócenia płci. Samice są silniejsze, większe, jaskrawo ubarwione i wojowniczo nastawione do innych ptaków swego gatunku. To ona rozpoczyna zaloty. Samiec zaś wychowuje potomstwo.

Poruszają się zgarbione pośród traw, trudne do zauważenia. Niechętnie latają, poza jednym gatunkiem.

Gniazdo stanowi zagłębienie w ziemi wysłane trawą. Samica składa 3-7 jaj. Wysiadywanie trwa 12-14 dni. Pisklęta od razu po wylęgu opuszczają gniazdo.

Nasiona i owady.

Jeden gatunek jest zagrożony wymarciem, dwa kolejne są narażone na wyginięcie.

To ptaki o odwróconej roli płci. To samice są większe i jaskrawo ubarwione, bronią też swoich terenów, walcząc z innymi ptakami, w tym z samcami. Pisklętami opiekuje się samiec. Samica tuż po wylęgu szuka innego samca i przystępuje do kolejnego lęgu.

• Mielczarek Paweł, Kuziemko Marek - Kompletna lista ptaków świata, Wydział Biologii : Instytut Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019 link tutaj