Przeziernikowate

Przeziernikowate (Sesiidae) to rodzina niewielkich motyli, która liczy dziś około 1000 gatunków. W Polsce żyje 29 gatunków z tej rodziny owadów.

Cechą charakterystyczną tych motyli jest upodobnianie się w wyglądzie do niektórych błonkoskrzydłych. Ich skrzydła, jak nazwa rodziny wskazuje, są przeźroczyste, z czarnym użyłkowaniem lub też mają przeźroczyste pola. Skrzydła tych motyli przypominają skrzydła os i pszczół. Ubarwienie w ciemno-żółte pasy również ma przypominać te błonkówki.

Przeziernik osowiecPrzeziernik osowiec PL

Sesia apiformis

Przeziernik osowiec (Sesia apiformis) to najwiekszy motyl w Polsce z rodziny przeziernikowatych, który bardzo przypomina szerszenia. Ubarwienie ciała jest żółto-czarne, tułów jest brązowy z żółtymi plamami po bokach.

Przeziernik porzeczkowiecPrzeziernik porzeczkowiec PL

Synanthedon tipuliformis

Przeziernik porzeczkowiec (Synanthedon tipuliformis) to motyl spotykany dość często w naszych ogrodach na liściach porzeczki oraz malin. Zakończenie odwłoka z ciemnymi, pierzastymi blaszkami. Skrzydła częściowo przeźroczyste z pomarańczowymi plamami.

Przeziernik wujkowatyPrzeziernik wujkowaty PL

Chamaesphecia empiformis

Przeziernik wujkowaty (Chamaesphecia empiformis) to gatunek motyla z rodziny przeziernikowatych, podobny do innych krajowych gatunków z tej rodziny. Ciało żółto-czarne. Na tułowiu widoczne trzy żółte paski.

• Chamaesphecia hungarica
  • Symanthedon mesiaeformis

Te motyle można spotkać na terenie całego kraju. Najczęściej można je spotkać na pniach oraz gałęziach drzew i krzewów, a także na kwiatach. Zamieszkują lasy, sady, parki, łąki i ogrody.

Motyle te latają w ciepłe i słoneczne dni. Zimują gąsienice, czasem przez 2-3 lata.

Samice jaja składają na drzewach w szczelinach kory lub rozsypują jaja podczas lotu. Niektóre gatunki w postaci larwalnej żyją w galasach.

Gąsienice żerują w drewnie, korzeniach i łodygach drzew i krzewów. Postać dorosła nie przyjmuje pokarmu w ogóle lub żywi się nektarem kwiatów.

Przeziernik osowiec: Okres lotu przeziernika osowca.
        Przeziernik porzeczkowiec: Okres lotu przeziernika porzeczkowca.
        Przeziernik wujkowaty: Okres lotu przeziernika wujkowatego.