Przeziernikowate

Przeziernikowate (Sesiidae) to rodzina niewielkich motyli, która liczy dziś około 1000 gatunków. W Polsce żyje 29 gatunków z tej rodziny owadów.

Cechą charakterystyczną tych motyli jest upodobnianie się w wyglądzie do niektórych błonkoskrzydłych. Ich skrzydła, jak nazwa rodziny wskazuje, są przeźroczyste, z czarnym użyłkowaniem lub też mają przeźroczyste pola. Skrzydła tych motyli przypominają skrzydła os i pszczół. Ubarwienie w ciemno-żółte pasy również ma przypominać te błonkówki.

Te motyle można spotkać na terenie całego kraju. Najczęściej można je spotkać na pniach oraz gałęziach drzew i krzewów, a także na kwiatach. Zamieszkują lasy, sady, parki, łąki i ogrody.

Motyle te latają w ciepłe i słoneczne dni. Zimują gąsienice, czasem przez 2-3 lata.

Samice jaja składają na drzewach w szczelinach kory lub rozsypują jaja podczas lotu. Niektóre gatunki w postaci larwalnej żyją w galasach.

Gąsienice żerują w drewnie, korzeniach i łodygach drzew i krzewów. Postać dorosła nie przyjmuje pokarmu w ogóle lub żywi się nektarem kwiatów.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Okres lotu przeziernika osowca.
        Okres lotu przeziernika porzeczkowca.
        Okres lotu przeziernika wujkowatego.

Motyle dzienne Polski — quiz

2024-01-22

Co to jest efekt motyla?
Co motyl ma wspólnego z efektem motyla? Czy rzeczywiście drobna zmiana w układzie może wywołać katastrofalne skutki? Co ma wspólnego efekt motyla z teorią chaosu?