Rączycowate

Rączycowate (Tachinidae) to rodzina owadów, która liczy dziś około 8000 gatunków. W Polsce żyją 484 gatunki z tej rodziny owadów. Larwy tych owadów rozwijają się w ciele innych owadów, głównie w gąsienicach motyli.

To owady o brązowym, szarym lub czarnym ubarwieniu ciała. Jaskrawe kolory zdarzają się rzadko. Ciało jest mocne, z pękatym odwłokiem, pokryte włoskami. Istnieją też gatunki o wydłużonej budowie ciała. Skrzydła są zazwyczaj przeźroczyste.

Rączyca rdzawaRączyca rdzawa PL

Tachina fera

Rączyca rdzawa (Tachina fera) jest to prawdopodobnie najbardziej pospolity gatunek krajowy z rodziny rączycowatych. Ciało ciemne, na odwłoku po bokach dwie brązowawe przepaski. Na głowie znajdują się duże oczy złożone oraz dość długie czułki.

Rączyca wielkaRączyca wielka PL

Tachina grossa

Rączyca wielka (Tachina grossa) jest to największy krajowy przedstawiciel rodziny rączycowatych, rzadko występujący w Polsce. Ciało jest pękate, pokryte włoskami, głowa żółta lub pomarańczowa.

• Paśnica tarczówkowata (Ectophasia crassipennis)
  • Gymnocheta viridis
  • Rączyca czarnonoga (Lydella nigripes)

To owady obecne w całym kraju. Najczęściej można je spotkać na kwiatach i liściach. Można je spotkać w lesie, na polanach, łąkach. Owady te lubią miejsca nasłonecznione.

Postać dojrzała jest zwykle aktywna za dnia. Zimują poczwarki albo larwy.

Samica składa jaja zwykle na ciele żywiciela. Larwy wykluwają się i przedostają się do ciała ofiary. W pierwszym okresie larwa odżywia się hemolimfą, później tkankami wewnętrznymi.

Te owady, które składają jaja na liściach, składają je w ogromnych ilościach i zwykle w pobliżu żywiciela. Aby jaja się rozwijały, muszą być zjedzone przez żywiciela. Larwy w tym przypadku odżywiają się pokarmem znajdującym się w jelitach ofiary.

Przepoczwarzenie ma miejsce w ciele żywiciela lub poza jego ciałem. Podczas przepoczwarzenia lub nieco wcześniej żywiciel ginie.

Dorosłe osobniki żywią się nektarem i spadzią mszyc. Larwy pasożytują zazwyczaj w gąsienicach motyli.

Nie są to owady zagrożone wymarciem.

Rączyca rdzawa: Okres lotu rączycy rdzawej.
        Rączyca wielka: Okres lotu rączycy wielkiej.