PL

Remiz, remiz zwyczajny

Remiz (Remiz pendulinus) to mały ptak z rodziny remizów o największym zasięgu występowania z tej rodziny. Jest mniejszy od wróbla. Kark, podbródek są popielate, czarna maska na głowie, u młodych osobników pręga jest brązowa, grzbiet ma kolor kasztanowaty, spód białawy, na piersi rdzawy nalot. Samica jest upierzona mniej jaskrawo.

Remiz, remiz zwyczajny(Remiz pendulinus)
© Wolfgang Kruck - Fotolia.com

Zamieszkuje południową i środkową Europę, Azję. Zimuje na południu Europy i w Azji. Zajmuje łęgowe tereny na rzekami, jeziorami, stawami. W Polsce jest nielicznym ptakiem lęgowym.

To ptak wędrowny. Przylatuje do nas w marcu i kwietniu, odlatuje we wrześniu i październiku. Sprawnie porusza się w gąszczu drzew i krzewów. Nie ma charakterystycznego lotu.

Remiz zjada owady, pająki, jesienią żywi się nasionami trzciny.

Gniazdo misternie utkane z włókien kwiatostanów wierzb i topól ma formę wiszącej kulistej torby z bocznym wejściem. Ptak przytwierdza je do cienkich gałązek. Wyprowadza dwa lęgi w roku, w maju i czerwcu. Samica składa od 5 do 8 jaj (zwykle 6), które są wysiadywane przez 14 dni. Młode opuszczają gniazdo po 15-20 dniach.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Remiz jest to gatunek chroniony w naszym kraju.

Młode remizy po opuszczeniu gniazda wracają do niego na nocleg. Jest to bardzo rzadko spotykane zjawisko wśród europejskich ptaków.