PL

Rohatyniec nosorożec

Rohatyniec nosorożec (Oryctes nasicornis) to jedyny przedstawiciel rodziny herkulesowatych w Polsce. Najbardziej charakterystyczną cechą tego owada jest duży wyrostek, przypominający róg nosorożca. Samce są większe od samic i to one mają róg na głowie. Ciało ma owalny, pękaty kształt. Cały owad ma kolor brązowy. Pokrywy skrzydłowe mają jaśniejszy odcień. Spód ciała pokryty jest gęsto szczecinkami o jasnobrązowej barwie. Larwy osiągają 10-12 cm długości.

Rohatyniec nosorożec (Oryctes nasicornis)

Owad ten występuje na terenie całego kraju. Jest jednak spotykany dość rzadko i pojedynczo. Preferuje składy trocin, kompost, butwiejące rośliny. W zasadzie nie spotyka się tego chrząszcza w lasach.

To bardzo powolny owad. Rzadko lata.

Owad ten żywi się celulozą zawartą w butwiejącej roślinności.

Samica składa jaja bezpośrednio do pryzm butwiejącej roślinności. Larwy rozwijają się nawet do 5 lat. Przepoczwarzenie zachodzi w glebie.