Salamandra czarna

Salamandra czarna (Salamandra atra) to płaz ogoniasty z rodziny salamandrowatych. Samice są nieco większe od samców. Ubarwienie gładkiej i błyszczącej skóry jest czarne lub ciemnobrunatne, jednolite. Spód ciała jest ciemnoszary. Wzdłuż ciała, po bokach biegnie rząd brodawek. W tych brodawkach znajdują się ujścia gruczołów jadowych. Na głowie znajdują się duże parotydy. Ogon jest krótszy od reszty ciała.

Widoczne są bruzdy międzyżebrowe. Oczy są duże i wypukłe. Samiec ma większe wargi kloakalne od samicy.

Salamandra czarna (Salamandra atra)
© vipersgarden - Fotolia.com

Zamieszkuje Alpy i Góry Dynarskie. Jest gatunkiem typowo górskim. Obszar występowania pionowego: od 300 do 3000 m n.p.m. Na niektórych obszarach występuje licznie. Preferuje wilgotne, zacienione lasy.

To gatunek lądowy. W ogóle nie przebywa w środowisku wodnym (poza okresem larwalnym). Prowadzi nocny tryb życia. W dzień kryje się pod różnymi przedmiotami i w szczelinach skalnych. Sen zimowy może trwać nawet 8 miesięcy.

Zjada bezkręgowce takie jak pająki, owady, dżdżownice i ślimaki.

Salamandra czarna jest żyworodna. Gody odbywają się na lądzie. Biorą w nich udział również ciężarne samice. Samica podejmuje kloaką złożone na ziemię spermatofory. Dzięki temu zapłodnienie odbywa się w ciele samicy. Większość jaj jednak obumiera. Pozostałe pojedyncze embriony żywią się innymi jajami. W późniejszym okresie zarodki żywią się wydzieliną pseudomacicy. Larwy mają bardzo długie skrzela, które zanikają przed narodzinami. Przeobrażenie następuje w ciele samicy i na świat przychodzą dwie (rzadziej do pięciu), w pełni wykształcone młode salamandry. Długość młodych osobników wynosi około 4-5 cm. Samica rodzi młode co kilka lat.