Salamandrowate

Salamandrowate (Salamandridae) to rodzina płazów z rzędu płazów ogoniastych. Rodzina ta liczy dziś 73 gatunki. W Polsce żyje 5 przedstawicieli tej rodziny. Potocznie gatunki lądowe nazywamy salamandrami, zaś gatunki związane ze środowiskiem wodnym - traszkami.

Salamandrowate mają wydłużone ciało o długości do dwudziestu kilku centymetrów, dobrze rozwinięte cztery kończyny, długi ogon, który jest walcowaty u gatunków lądowych i silnie spłaszczony u gatunków wodno-lądowych. U wszystkich gatunków zęby lemieszowo-podniebienne występują w postaci dwóch pasm. Wiele gatunków podczas godów ma barwną szatę godową, szczególnie u samców. Wiele gatunków ma na całym ciele barwne plamy.

Salamandra czarnaSalamandra czarna

Salamandra atra

Salamandra czarna to europejski gatunek płaza, występujący w Alpach i Górach Dynarskich. Jest dość pospolita na niektórych obszarach. Widoczne są bruzdy międzyżebrowe. Oczy są duże i wypukłe. Samiec ma większe wargi kloakalne od samicy.

Salamandra mandaryńskaSalamandra mandaryńska

Tylototriton shanjing

Salamandra mandaryńska to azjatycki trujący płaz wysokogórski o chropowatej, ciemnej skórze z pomarańczowymi plamami. W skórze występują pomarańczowe gruczoły wydzielające silną truciznę - tarichotoksynę.

Salamandra plamistaSalamandra plamista PL

Salamandra salamandra

Salamandra plamista to płaz europejski, z jaskrawożółtymi plamami na całym ciele. Skóra zawiera gruczoły jadowe. To największy płaz ogoniasty w Polsce. Ciało jest lekko spłaszczone grzbietowo-brzusznie. Ogon jest krótszy od tułowia, walcowaty.

Traszka chińskaTraszka chińska

Cynops orientalis

Traszka chińska to azjatycki płaz ogoniasty o ciemnym ubarwieniu z wierzchu i o pomarańczowym spodzie. Skóra wytwarza substancję toksyczną. Ten gatunek zamieszkuje wschodnie Chiny.

Traszka górskaTraszka górska PL

Triturus alpestris

Traszka górska to płaz z rodziny salamandrowatych spotykany w naszych górach, a także w nielicznych miejscach na nizinach. Ma pięknie ubarwione ciało, szczególnie w okresie godowym.

Traszka grzebieniastaTraszka grzebieniasta PL

Triturus cristatus

Traszka grzebieniasta to płaz z rodziny salamandrowatych o największym zasięgu występowania ze wszystkich europejskich traszek. W okresie godowym u samców na grzbiecie wyrasta wysoki grzebień.

Traszka helweckaTraszka helwecka

Triturus helveticus

Traszka helwecka (Triturus helveticus) to gatunek europejskiego płaza z rodziny salamandrowatych. Część grzbietowa jest brązowawa z plamkami i u samic z czerwonym paskiem. Spód jest żółtopomarańczowy.

Traszka karpackaTraszka karpacka PL

Triturus montandoni

Traszka karpacka to endemiczny gatunek płaza ogoniastego, którego można spotkać w Karpatach. W przekroju poprzecznym ciało traszki karpackiej jest prostokątne. Głowa jest dobrze wyodrębniona od reszty ciała.

Traszka marmurkowaTraszka marmurkowa

Triturus marmoratus

Traszka marmurkowa (Triturus marmoratus) to gatunek płaza ogoniastego z Półwyspu Iberyjskiego. To jedna z piękniejszych europejskich traszek. Grzbiet pokryty jest marmurkowym deseniem w kolorach zielonkawo-czarnym, oliwkowo-szarym.

Traszka WaltlaTraszka Waltla

Pleurodeles waltl

Traszka Waltla (Pleurodeles waltl) to europejski płaz ogoniasty z rodziny salamandrowatych o masywnym ciele i szerokiej głowie, spłaszczonej grzbietowo-brzusznie.

Traszka zwyczajnaTraszka zwyczajna PL

Triturus vulgaris

Traszka zwyczajna to płaz z rodziny salamandrowatych. Najwcześniej ze wszystkich rodzimych płazów rozpoczyna okres godowy. Na głowie znajdują się trzy bruzdy, które zbiegają się w okolicy nozdrzy. Ogon jest bocznie spłaszczony, długości reszty ciała.

Trucicznica rdzawaTrucicznica rdzawa

Taricha torosa

Trucicznica rdzawa (Taricha torosa) to gatunek płaza ogoniastego z rodziny salamandrowatych o dość masywnej budowie ciała, dużej głowie i trującej skórze. Ogon jest bocznie spłaszczony. W fazie lądowej skóra jest chropowata, pokryta guzkami.

Nazwa rodziny
Salamandrowate (Salamandridae)
Europa, północny kraniec Afryki, południowa i zachodnia część Azji, Ameryka Północna.Salamandrowate - mapa występowania w Polsce
Gromada: Płazy (Amphibia)
Rząd: Płazy ogoniaste (Caudata)
Rodzina: Salamandrowate (Salamandridae)
Długość ciała
Od minisalamandry z rodzaju Thorius, długość ciała: 27 mm, a bez ogona 14 mm do chińskiej salamandry olbrzymiej (Andrias davidianus), długość: 1,7 m, masa ciała: 61 kg.
Quizy
quiz - płazy Polski
Quiz - Płazy Polski
Poziom średni - 30 pytań

• Salamandra luzytańska (Chioglossa lusitanica)
  • Traszka ognista (Cynops pyrrhogaster)
  • Traszka pirenejska (Euproctus asper)
  • Traszka korsykańska (Euproctus montanus)
  • Traszka sardyńska (Euproctus platycephalus)
  • Salamandra egejska (Lyciasalamandra helverseni)
  • Salamandra korsykańska (Salamandra corsica)
  • Salamandra kotyjska (Salamandra lanzai)
  • Salamandra okularowa (Salamandra terdigitata)
  • Taricha granulosa
  • Traszka iberyjska (Triturus boscai)
  • Traszka bladoskóra (Triturus carnifex)
  • Traszka naddunajska (Triturus dobrogicus)
  • Traszka włoska (Triturus italicus)
  • Traszka czarnomorska (Triturus karelinii)
  • Północna traszka pręgowana (Triturus ophryticus)
  • Traszka karłowata (Triturus pygmaeus)
  • Trasznik brodawkowy (Tylotriton verrucosus)

Salamandrowate występują w prawie całej Europie, zamieszkują też północny kraniec Afryki, południową i zachodnią część Azji, Amerykę Północną.

Salamandrowate występują w środowisku lądowym, wodno-lądowym lub wodnym.

Niektóre gatunki samców posiadają na tylnych kończynach lub u nasady ogona wyrostki. Bruzdy międzyżebrowe nie występują u gatunków wodnych i wodno-lądowych.

Skóra salamandrowatych zawiera gruczoły wydzielające truciznę. Część gatunków za oczami ma parotydy. Trucizna zawiera neurotoksynę - tarichatoksynę, której stężenie jest najniższe u traszek europejskich, a największe u Taricha granulosa z Ameryki Północnej. Takie stężenie może zabić jednego człowieka.

Wszystkie gatunki salamandrowatych mają po przeobrażeniu płuca.

Zapłodnienie jest wyłącznie wewnętrzne. Poprzedza je często rytuał godowy. Salamandrowate z wyjątkiem nielicznych gatunków przechodzą stadium larwalne w wodzie.

U części gatunków występują dwie fazy podczas rozmnażania. W czasie fazy wodnej płazy charakteryzują się śliską skórą, a wokół ogona, czasem na grzbiecie, występują fałdy skórne. Fałdy w fazie lądowej zanikają, a skóra staje się bardziej chropowata.

Najbardziej zagrożonym gatunkiem jest podgatunek traszki górskiej Triturus alpestris serdarus.