Traszka helwecka

Traszka helwecka (Triturus helveticus) to gatunek europejskiego płaza z rodziny salamandrowatych. Ciało jest bocznie spłaszczone. Część grzbietowa jest brązowawa z plamkami i u samic z czerwonym paskiem. Samica ma jaśniejsze ubarwienie. Spód jest żółtopomarańczowy. W okresie godowym samcom wyrasta fałd skórny o wysokości 1-2 mm, o gładkiej krawędzi. Palce tylnych kończyn u samców podczas godów mają czarne płatki skórne. W tym czasie powstaje też nić ogonowa o długości do 8 mm. Samica jest większa od samca. Gatunek ten jest bardzo podobny do traszki włoskiej i zwyczajnej.

Traszka helwecka (Triturus helveticus)

Preferuje środowisko górskich lasów, choć zdarzają się obserwacje na nizinach. Występuje w Hiszpanii, Francji, Holandii, Belgii, Niemczech oraz w Szwajcarii. Największa liczebność występowania tego gatunku jest we Francji.

Poza okresem godów traszka ta prowadzi lądowy tryb życia, choć nie oddala się od zbiornika wody dalej niż na 400 m. Jest aktywna w nocy. Zimuje na lądzie, nie zawsze jednak zapada w sen zimowy (zależy od regionu). Dożywa 12 lat.

Długość ciała samca osiąga 8 cm, samicy - 9,5 cm. W budowie traszki są obecne słabo widoczne parotydy.

Poluje na bezkręgowce. Zjada ślimaki, larwy widelnic. Larwy zjadają plankton zwierzęcy. Powszechny jest kanibalizm.

Okres godów przypada na marzec-maj. Preferuje na rozród międzyleśne, niewielkie zbiorniki wody. Samce tokują - wachlują ogonem w stronę samicy. Zapłodnienie jest wewnętrzne z udziałem spermatoforów, które samica zbiera wargami kloakalnymi. Samica każde jajo zawija w liść wodnych roślin. Z jaj wylęgają się larwy, które po około 1,5 miesiąca przeobrażają się i wychodzą z wody. Dojrzałość płciową traszka helwecka osiąga w drugim roku po metamorfozie.