Logo Serwisu Media Nauka

polska - ikona

Traszka grzebieniasta (Triturus cristatus)

Traszka grzebieniasta (Triturus cristatus) to rodzimy płaz z rodziny salamandrowatych. Grzbiet jest czarny lub brązowy z czarnymi plamkami. Strona brzuszna jest pomarańczowa lub żółta z czarnymi plamami. Dorosłe samce i samice poza okresem godowym są podobne. W okresie godowym u samców na grzbiecie wyrasta wysoki, postrzępiony grzebień a na płetwie ogonowej pojawia się niebieska plama. Grzebień potem zanika, ale nie całkiem, co umożliwia odróżnienie płci.

© kikkerdirk - Fotolia.com

Nazwa gatunku
Nazwy obce
angielska: Great crested newt, northern crested newt
niemiecka: Nördliche Kammmolch
czeska: Čolek velký
francuska: Triton crêté
Pierwsze opisanie gatunku
(Laurenti, 1768)
Europa - tak; Polska - tak;
Azja - nie;
Afryka - nie;
Ameryka Północna - nie;
Ameryka Południowa - nie;
Australia - nie;
Antarktyda - nie;
Traszka grzebieniasta - mapa występowania na świecieTraszka grzebieniasta - mapa występowania w Polsce
Długość: od 85 mm do 20 cm
Długość samicy: od 85 mm do 15.6 cm
Długość samca: od 94 mm do 16.8 cm
Maksymalna długość życia
27 lat.
Podgatunki
Brak.
Gromada: Płazy (Amphibia)
Rząd: Płazy ogoniaste (Caudata)
Rodzina: Salamandrowate (Salamandridae)

Traszka grzebieniasta zamieszkuje Europę i część Azji. Preferuje tereny nizinne na obszarach północnych zasięgu występowania i tereny górskie na południu. Występuje w wilgotnych środowiskach (łąki, lasy liściaste) w pobliżu zbiorników wodnych. Nie oddala się od zbiornika wodnego dalej jak na 1000 m. Źle znosi zmiany w środowisku.

Po godach traszki grzebieniaste często pozostają w zbiorniku wodnym aż do jesieni. Zimują gromadnie na lądzie, czasem w towarzyskie traszek zwyczajnych. Część traszek pozostaje w wodzie cały rok, część wychodzi na ląd. W dzień ukrywa się pod gałęziami, liśćmi i kamieniami, żeruje na lądzie o zmroku. W wodzie jest aktywna w dzień i w nocy.

Skorupiaki, owady i ich larwy, pająki, małe traszki, pijawki, dżdżownice.

Gody odbywają się w porośniętych roślinnością zbiornikach wodnych, zarówno dużych stawach jak i małych zbiornikach z wodą stojącą. Samiec wabi samicę tańcem godowym. Samiec składa spermatofory w wodzie, które samica zbiera wargami kloakalnymi. Samica jaja składa w maju i na początku czerwca. Składa ich od 70 do 600 sztuk. Mają średnicę 2-2,5 mm, z otoczką 4-na 2 mm w kolorze białym. Samica składa je pojedynczo. Każde jajo zostaje zawinięte w listek wodnej rośliny.

Ochrona i zagrożenia status IUCN - LC

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce traszka grzebieniasta znajduje się pod ścisłą ochroną.

Traszka grzebieniasta ma największy zasięg występowania ze wszystkich traszek europejskich.

Zdjęcia i grafiki - galeria