Traszka grzebieniasta

Traszka grzebieniasta (Triturus cristatus) to rodzimy płaz z rodziny salamandrowatych. Grzbiet jest czarny lub brązowy z czarnymi plamkami. Strona brzuszna jest pomarańczowa lub żółta z czarnymi plamami. Dorosłe samce i samice poza okresem godowym są podobne. W okresie godowym u samców na grzbiecie wyrasta wysoki, postrzępiony grzebień a na płetwie ogonowej pojawia się niebieska plama. Grzebień potem zanika, ale nie całkiem, co umożliwia odróżnienie płci.

Traszka grzebieniasta (Triturus cristatus)

© kikkerdirk - Fotolia.com

Traszka grzebieniasta zamieszkuje Europę i część Azji. Preferuje tereny nizinne na obszarach północnych zasięgu występowania i tereny górskie na południu. Występuje w wilgotnych środowiskach (łąki, lasy liściaste) w pobliżu zbiorników wodnych. Nie oddala się od zbiornika wodnego dalej jak na 1000 m. Źle znosi zmiany w środowisku.

Po godach traszki grzebieniaste często pozostają w zbiorniku wodnym aż do jesieni. Zimują gromadnie na lądzie, czasem w towarzyskie traszek zwyczajnych. Część traszek pozostaje w wodzie cały rok, część wychodzi na ląd. W dzień ukrywa się pod gałęziami, liśćmi i kamieniami, żeruje na lądzie o zmroku. W wodzie jest aktywna w dzień i w nocy.

Skorupiaki, owady i ich larwy, pająki, małe traszki, pijawki, dżdżownice.

Gody odbywają się w porośniętych roślinnością zbiornikach wodnych, zarówno dużych stawach jak i małych zbiornikach z wodą stojącą. Samiec wabi samicę tańcem godowym. Samiec składa spermatofory w wodzie, które samica zbiera wargami kloakalnymi. Samica jaja składa w maju i na początku czerwca. Składa ich od 70 do 600 sztuk. Mają średnicę 2-2,5 mm, z otoczką 4-na 2 mm w kolorze białym. Samica składa je pojedynczo. Każde jajo zostaje zawinięte w listek wodnej rośliny.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce traszka grzebieniasta znajduje się pod ścisłą ochroną.

Traszka grzebieniasta ma największy zasięg występowania ze wszystkich traszek europejskich.

Trwa okres snu zimowego traszki grzebieniastej.
          Trwa okres godowy traszki grzebieniastej. Samce wchodzą do zbiorników wodnych w kwietniu. Rozród odbywa się w maju. Samice składają jaja pojedynczo i przytwierdzają je do wodnych roślin.
         Kijanki traszki grzebieniastej przechodzą metamorfozę. Wiosną są to kijanki, które nie zrobiły tego poprzedniego roku i zimowały w zbiorniku wodnym.
    Trwa okres aktywności życiowej traszki grzebieniastej.

Największy płaz na świecie
Jaki płaz jest największy na świecie? Jakie osiąga rozmiary i gdzie żyje? Jaki płaz jest największy w Polsce?

Płazy Polski — quiz