Logo Serwisu Media Nauka

polska - ikona

Traszka karpacka (Triturus montandoni)

Traszka karpacka (Triturus montandoni) to endemiczny gatunek płaza ogoniastego o brązowym lub oliwkowym grzbiecie z małymi, ciemnymi plamkami, strona brzuszna jest pomarańczowa. U samców podczas godów wyrasta na końcu ogona nić o długości 8 mm. Oprócz nici samce mają w tym okresie na grzbiecie 3 fałdy skórne. Ubarwienie samic jest jaśniejsze (na zdjęciu samica znajduje się na dnie, samiec przy powierzchni wody).

W przekroju poprzecznym ciało traszki karpackiej jest prostokątne. Głowa jest dobrze wyodrębniona od reszty ciała. Na głowie znajdują się trzy bruzdy, które zbiegają się w okolicy nozdrzy. Na głowie znajdują się bardzo słabo widoczne parotydy. U samców i samic występują parzyście fałdy skórne, biegnące po bokach ciała i jeden wzdłuż grzbietu. Wszystkie łączą się w jeden fałd otaczający ogon.

© Witold Ryka

Ameryka Północna - nie;
Ameryka Południowa - nie;
Australia - nie;
Antarktyda - nie;
Traszka karpacka - mapa występowania na świecieTraszka karpacka - mapa występowania w Polsce
Długość: 10 cm
Długość samicy: 10 cm
Długość samca: 90 mm
Podgatunki
Brak.
Gromada: Płazy (Amphibia)
Rząd: Płazy ogoniaste (Caudata)
Rodzina: Salamandrowate (Salamandridae)
Quizy
quiz - płazy Polski
Quiz - Płazy Polski - poziom gimnazjalny - 30 pytań

Traszka karpacka zamieszkuje cały łańcuch Karpat. Jest obecna w Polsce, Czechach, na Ukrainie, Słowacji i w Rumunii. Preferuje tereny górskie i znajdujące się na wyżynach. Zasięg występowania pionowego to zazwyczaj 500-1500 m n.p.m. Maksymalny zasięg występowania to 2000 m n.p.m. Preferuje środowisko leśne (głównie lasy iglaste) o wilgotnym podłożu, porośniętym mchami i zawsze w pobliżu zbiorników wodnych.

Zimuje na lądzie, często w grupach innych traszek karpackich od października-listopada do marca-kwietnia. Prowadzi nocny tryb życia, ale w zbiornikach z wodą jest aktywna także za dnia.

W wodzie zjada larwy muchówek, skorupiaki, jaja płazów. Na lądzie zjada ślimaki, dżdżownice, gąsienice motyli, wije, chrząszcze.

Samica składa jaja w niewielkich zbiornikach wodnych, także z płynącą wodą. Mogą to być nawet kałuże, czy wybetonowane zbiorniki. W odróżnieniu od innych traszek, traszka karpacka po godach wychodzi ze zbiornika. Samiec tokuje, wachlując ogonem i wyginając ciało. Samica zbiera złożone przez samca spermatofory kloaką. Samica składa od 35 do 250 owalnych jaj (2,2-2,8 na 3,4-3,6 mm), z właściwą, kulistą komórką jajową o średnicy 1,7-1,8 mm. Każde jajo jest osobno zawijane w liść rośliny wodnej. Gdy nie ma w zbiorniku roślin wodnych, jaja są przez samicę przytwierdzane w pakietach do kamieni. Po 10-30 dniach z jaj wykluwają się larwy.

Ochrona i zagrożenia status IUCN - LC

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce traszka karpacka znajduje się pod całkowitą ochroną prawną.

Zdjęcia i grafiki - galeria