Traszka Waltla (Pleurodeles waltl)
© viter - Fotolia.com

Traszka Waltla

Traszka Waltla (Pleurodeles waltl) to europejski płaz ogoniasty z rodziny salamandrowatych o masywnym ciele i szerokiej głowie, spłaszczonej grzbietowo-brzusznie. Traszka ta nie jest wyposażona w parotydy. Niewielkie oczy otacza fałd skórny. Pysk jest zaokrąglony. Cechą gatunkową jest występowanie po bokach ciała pojedynczych rzędów brodawek. Brodawki te zawierają jad i mają barwę pomarańczową, brązową, żółtą lub białą. Długość ogona wynosi około 20 cm, jest bocznie spłaszczony. Skóra jest chropowata. Z wierzchu ciało jest szarożółte, szare lub oliwkowe, ozdobione ciemnymi, okrągłymi plamkami. Im okaz jest starszy, tym barwa ciała staje się ciemniejsza. Spód jest żółtawy, pomarańczowy, szary lub białawy z ciemnymi cętkami. Dymorfizm płciowy zaznacza się w wielkości ciała, ubarwieniu i budowie ogona. Samica jest mniejsza od samca, ma mniej czerwonych barw i mniej okazały ogon. Podczas godów samiec ma ciemne zgrubienia na przednich kończynach oraz fałd skórny na ogonie.

Traszka ta występuje na nizinnych terenach na Półwyspie Iberyjskim w Hiszpanii i Portugalii, a także na niewielkim obszarze w Afryce w Maroku. Rzadziej spotykana jest w terenie górzystym. Pionowy zasięg występowania wynosi 1500 m n.p.m. Występuje w lasach piniowych, na terenach rolniczych, stepach w okolicy morskiego wybrzeża. Preferuje czyste, wolno płynące rzeki, potoki, kałuże, kanały, rowy, z bujną roślinnością wodną. W przypadku wyschnięcia zbiornika, chowa się pod kamieniami, pniami. Znosi niewielkie zasolenie wody.

Większość życia płaz ten spędza w środowisku wodnym. Jest aktywny o zmierzchu i w nocy. Bardzo dobrze pływa. Zaatakowany, końcami swoich żeber przebija brodawki jadowe, z których wypływa jad na powierzchnię skóry. Gryzie, wydziela odór i piszczy w obronie własnej. Na nizinach nie hibernuje. Dożywa 10 lat.

Traszka Waltla dorasta zwykle do 20 cm długości ciała, maksymalnie do do 31 cm.

Poluje na larwy owadów i inne bezkręgowce. Zjada też larwy płazów i małe traszki.

Rozmnaża się od listopada do stycznia (w Europie). Samiec obejmuje samicę w ampleksusie, samica również oplata kończynami samca. Samiec i samica tak spędzają do dwóch dni. W tym czasie samiec do kloaki samicy przekazuje swoje spermatofory. Kilka dni później samica składa w porcjach setki jaj. Łącznie może ich złożyć do 1300 sztuk. Jaja są przyczepiane do kamieni i wodnych roślin w pakietach. Po dwóch tygodniach wylęgają się larwy.

Ochrona i zagrożenia NT

Gatunek ten bliski zagrożenia wymarciem. Ma status NT w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych.

To jeden z najpopularniejszych płazów akwariowych. Łatwo rozmnaża się w niewoli.