Sitówkowate, sawannicowate

Sawannicowate (Hyperoliidae) to rodzina płazów bezogonowych, do której zaliczamy 260 gatunków w 19 rodzajach.

Ich ciało jest wydłużone, smukłe. Palce zakończone są przylgami. Są zrośnięte błoną pławną u podstawy. Oczy są zwykle dużych rozmiarów. Skóra gładka i delikatna. Samce są wyposażone w rezonator. Ubarwienie ciała na ogół ochronne, chociaż są gatunki ubarwione jaskrawo.

Ukryj obce gatunki
Ukryj polskie gatunki

Heterixalus madagascariensisHeterixalus madagascariensis

Heterixalus madagascariensis

Heterixalus madagascariensis to gatunek płaza bezogonowego z rodziny sawannicowatych. Ma smukłe, nieco wydłużone ciało i piękne ubarwienie. Z wierzchu jest jasnofioletowa, od spodu żółtawa, palce są pomarańczowe i zakończone przylgami.

Hyperolius puncticulatusHyperolius puncticulatus

Hyperolius puncticulatus

Hyperolius puncticulatus to gatunek płaza bezogonowego z rodziny sitówkowatych. Płaz ten ma pomarańczowożółte ciało. Od nosa przez oczy aż do ramion widoczne podłużna, żółta plama w ciemnej otoczce.

Zamieszkują Afrykę, a ściślej jest środkowe i południowe obszary, włączając Madagaskar. Można je spotkać na sawannach, w lasach i w buszu.

Większość gatunków potrafi się wspinać i prowadzi nadrzewny tryb życia lub żyją na trzcinach i innych roślinach. Tylko kilka gatunków prowadzi naziemny tryb życia. Są aktywne w nocy i o zmierzchu. Część gatunków wpada w stan estywacji w okresie suszy.

Osiągają rozmiary od 1,2 do 11 cm długości ciała. Skóra nierzadko jest pokryta warstwą lipidów, co uodparnia te płazy na wysychanie.

Okres rozrodu przypada na porę deszczową. Samce nawołują samice. Ampleksus jest pachwinowy lub pachwowy. Samice jaja składają na roślinach wodnych nad powierzchnią wody, w tym na trzcinach. Zaraz po wykluciu kijanki spadają do wody, gdzie przechodzą dalszy rozwój. Larwy przypominają w swoim kształcie rekiny. U niektórych gatunków samica opiekuje się ikrą.

Polują na owady. Łapią je językiem, czatując w bezruchu. Czasem aktywnie poszukują pożywienia.