Sekretarze

Sekretarze (Sagittariidae) to rodzina ptaków z rzędu drapieżnych. Rodzina ta liczy dziś 1 gatunek. W Polsce sekretarze nie występują.

To ptaki o długich jak na drapieżne nogach, w kolorze różowym, do połowy opierzone. Charakterystyczne dla sekretarzy są długie pióra na karku w kolorze czarnym. Dwie sterówki są silnie wydłużone, w locie ciągną się za ptakiem. Upierzenie jasnoszare i czarne na końcach skrzydeł i ogona. Wokół oka występuje naga skóra. Dziób mocny, na końcu haczykowato zagięty.

SekretarzSekretarz

Sagittarius serpentarius

Jest to jedyny przedstawiciel rodziny sekretarzy, przypominający skrzyżowanie bociana z ptakiem drapieżnym. Ma długie nogi w kolorze różowym, do połowy opierzone na czarno. Charakterystyczne są długie pióra na karku w kolorze czarnym, które przypominają XI

Zamieszkują Afrykę na południe od Sahary. Można je spotkać na trawiastych równinach i stepach z gęstą roślinnością. W niektórych rejonach żyje na terenach rolniczych.

Większość czasu ptaki te spędzają na ziemi. Latają świetnie. Polują na ziemi, krocząc szybko przez sawannę. Przejawiają zachowania terytorialne. Lubią polować w niewielkich grupach.

Samica składa od 1 do 3 jaj w dużym gnieździe, usytuowanym na szczycie drzewa. Wysiadywanie trwa 42-46 dni. Pisklęta pozostają jeszcze w gnieździe przez 65-106 dni. Nie wszystkie przeżywają ze względu na brak pokarmu. To jedne z najbardziej produktywnych ptaków sawanny. Wyprowadzają do 3 lęgów w roku, w każdym mają po kilka piskląt.

Zjadają małe zwierzęta, w tym płazy, gady, ssaki, ptaki i ich jaja, a także owady.

Są to ptaki mające status narażonych na wymarcie.