logo

Sekretarze

Sekretarze (Sagittariidae) to rodzina ptaków z rzędu szponiastych. Rodzina ta liczy dziś 1 gatunek. W Polsce sekretarze nie występują.

To ptaki o długich jak na drapieżne nogach, w kolorze różowym, do połowy opierzone. Charakterystyczne dla sekretarzy są długie pióra na karku w kolorze czarnym. Dwie sterówki są silnie wydłużone, w locie ciągną się za ptakiem. Upierzenie jasnoszare i czarne na końcach skrzydeł i ogona. Wokół oka występuje naga skóra. Dziób mocny, na końcu haczykowato zagięty.

SekretarzSekretarz

Sagittarius serpentarius

Jest to jedyny przedstawiciel rodziny sekretarzy, przypominający skrzyżowanie bociana z ptakiem drapieżnym. Ma długie nogi w kolorze różowym, do połowy opierzone na czarno. Charakterystyczne są długie pióra na karku w kolorze czarnym, które przypominają XI

Zamieszkują Afrykę na południe od Sahary. Można je spotkać na trawiastych równinach i stepach z gęstą roślinnością. W niektórych rejonach żyje na terenach rolniczych.

Poniższa tabela zawiera dane na temat występowania opisanych tu gatunków z tej rodziny na różnych kontynentach. Jeżeli jeden gatunek występuje na kilku kontynentach, to jest ujęty we wszystkich tych miejscach.

KontynentLiczba gatunków
Europa0
Azja0
Afryka1
Ameryka Północna0
Ameryka Południowa0
Australia0
Antarktyda0

Większość czasu ptaki te spędzają na ziemi. Latają świetnie. Polują na ziemi, krocząc szybko przez sawannę. Przejawiają zachowania terytorialne. Lubią polować w niewielkich grupach.

Samica składa od 1 do 3 jaj w dużym gnieździe, usytuowanym na szczycie drzewa. Wysiadywanie trwa 42-46 dni. Pisklęta pozostają jeszcze w gnieździe przez 65-106 dni. Nie wszystkie przeżywają ze względu na brak pokarmu. To jedne z najbardziej produktywnych ptaków sawanny. Wyprowadzają do 3 lęgów w roku, w każdym mają po kilka piskląt.

Zjadają małe zwierzęta, w tym płazy, gady, ssaki, ptaki i ich jaja, a także owady.

Są to ptaki mające status narażonych na wymarcie.

• Mielczarek Paweł, Kuziemko Marek - Kompletna lista ptaków świata, Wydział Biologii : Instytut Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019 http://listaptakow.eko.uj.edu.pl/