Sekretarz

Sekretarz (Sagittarius serpentarius) to jedyny przedstawiciel rodziny sekretarzy. Przypomina połączenie żurawia z ptakiem drapieżnym. Ma długie nogi w kolorze różowym, do połowy opierzone na czarno. Charakterystyczne są długie pióra na karku w kolorze czarnym, które przypominają XIX-wieczne pióra do pisania. Stąd wywodzi się nazwa ptaka. Środkowe dwie sterówki są silnie wydłużone, a w locie sięgają daleko poza wyciągnięte prosto nogi. Upierzenie jasnoszare i czarne na końcach skrzydeł i ogona. Dziób charakterystyczny dla drapieżnych. Wokół oka występuje naga skóra. Ubarwienie samca i samicy jest takie samo.

Sekretarz(Sagittarius serpentarius)
© JAG IMAGES - Fotolia.com

Zamieszkuje Afrykę na południe od Sahary. Można go spotkać na trawiastych równinach i stepach z gęstą roślinnością. W niektórych rejonach żyje na terenach rolniczych.

Większość czasu sekretarz spędza na ziemi w poszukiwaniu pokarmu. Ptaki te, szczególnie młode, lubią ścigać się pieszo z uniesionymi skrzydłami. Wyścig często kończy się kopaniem i skakaniem na siebie.

Ptak ten poluje na ziemi, krocząc w szybkim tempie, bo około 3 km/h, przez sawannę. Ofiary pokonuje stopami lub dziobem.

Cechuje je silny terytorializm. Jest zwykle osiadły. Na niektórych terenach prowadzi koczowniczy tryb życia. Nocuje na szczycie drzewa lub w gnieździe.

Poluje w grupach rodzinnych.

Jest dobrym lotnikiem. Wykorzystuje (jak bocian) wznoszące prądy powietrzne. Szybuje więc wysoko z wyciągniętą szyją i nogami. Potrafi wykonywać w powietrzu skomplikowane ewolucje.

Poluje na płazy, gady (w tym węże), ssaki, ptak, jaja i owady. Małe połyka w całości.

Sekretarze łączą się w stałe pary. Gniazdo znajduje się najczęściej na szczycie drzew o płaskich koronach, nie zawsze wysoko nad ziemią. Samica składa 1-3 jaja w kolorze zielonym. Samica wysiaduje jaja przez 42-46 dni. Pisklęta pozostają w gnieździe przez następne 65-106 dni i opiekują się nimi samiec i samica. Nie wszystkie przeżywają, gdyż rodzicom jest trudno wyżywić wszystkie pisklęta. Młode na początku karmione są przez zwracanie zawartości wola. W wolu dostarczana jest także woda. W ciągu roku wyprowadza do 3 lęgów.

VU

Gatunek ten jest narażony na wymarcie. Ma status VU w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych.