logo

Siwuszki

Siwuszki (Polioptillidae) to rodzina ptaków z rzędu wróblowych. Zaliczamy do niej 14 gatunków w 3 rodzajach. W Polsce siwuszki nie występują.

To ptaki o niewielkich rozmiarach, najczęściej szarym upierzeniu, z długimi ogonami. Spód ciała jasny. Ważna, cecha gatunkowa to ubarwienie głowy samców.

Siwuszka ciemnobrewaSiwuszka ciemnobrewa

Polioptila caerulea

Siwuszka ciemnobrewa, siwuszka ciemnobrwista (Polioptila caerulea) to typowy przedstawiciel rodziny siwuszek. Upierzenie siwoniebieskie z wierzchu, białawe od spodu. Lotki i sterówki środkowe są czarne.

Siwuszka tropikalnaSiwuszka tropikalna

Polioptila plumbea

Siwuszka tropikalna (Polioptila plumbea) to gatunek ptaka z rodziny siwuszek. Głowa z wierzchu ciemna, płaszcz szarawy, spód biały. Ogon z wierzchu czarny, od spodu biały. Obok oka ciemna, nieregularna plama.

• gnomik rdzawouchy (Microbates cinereiventris)
  • gnomik obrożny (Microbates collaris)
  • siwuszka białolica (Polioptila albiloris)
  • siwuszka maskowa (Polioptila dumicola)
  • siwuszka uboga (Polioptila guianensis)
  • siwuszka żółtawa (Polioptila lactea)
  • siwuszka kubańska (Polioptila lembeyei)
  • siwuszka czarnosterna (Polioptila melanura)
  • siwuszka czarnołbista (Polioptila nigriceps)
  • siwuszka szarogardła (Polioptila schistaceigula)
  • gnomik długodzioby (Ramphocaenus melanurus)

To ptaki Ameryki Północnej i Południowej. Preferują lasy, zarośla. Przebywają zwykle w koronach drzew.

Siwuszki są towarzyskie. Nie stronią nawet od ptaków innych gatunków. Odgłosy to zwykle proste gwizdy.

Siwuszki osiągają rozmiary ciała od 19 do 12 cm długości i od 6 do 10 g ciężaru.

Samica buduje gniazdo wraz z samcem. Gniazdo jest misterne, świetnie ukryte, wzmocnione pajęczyną. Samica składa do 5 jaj, które wraz z samcem wysiaduje przez 13 dni. Pisklęta wykluwają się nagie.

Ptaki te polują głównie na owady.