Skrzydłoszpony

Skrzydłoszpony (Anhimidae) to rodzina ptaków z rzędu blaszkodziobych. Rodzina ta liczy dziś 2 rodzaje i 3 gatunki.

Charakteryzują się długimi nogami o długich palcach, u nasady spiętych błoną pławną. Dziób wąski i krótki, na końcu zakrzywiony. Na przedniej krawędzi skrzydła znajdują się 2 ostro zakończone kolce (szpony). Ubarwienie szare lub czarne z zielonym połyskiem. Dwa gatunki mają na głowie czubek, jeden na czole ma chrzęstny wyrostek.

Skrzydłoszpon obrożnySkrzydłoszpon obrożny

Chauna torquata

Skrzydłoszpon obrożny to dość duży ptak, który na zewnętrznej krawędzi skrzydeł ma groźną broń - dwa rogowe kolce (szpony). Ptak żyje w Ameryce Południowej. Nasady palców spina szczątkowa błona pławna. Nogi i palce długie, czerwone.

• skrzydłoszpon rogaty (Anhima cornuta)
  • skrzydłoszpon czarnoszyi (Chauna chavaria)

Żyją na bagnach, w pobliżu zbiorników wodnych i otwartych terenach trawiastych w Ameryce Południowej.

Świetnie latają i potrafią żeglować w powietrzu.

Są bardzo lekkie. Pod luźną skórą znajduje się system worków powietrznych.

Gniazdo to luźny kopiec z trzciny, roślin zielnych i patyków, budowane na ziemi. Samica składa 2-7 jaj, które wysiaduje samiec i samica przez 40-45 dni. Pisklęta są zagniazdownikami. Rodzice wodzą swoje młode. Po 60-75 dniach młode są zdolne do lotu.

Są roślinożerne, zjadają też owady.

Skrzydłoszpon czarnoszyi jest bliski zagrożenia / gatunkiem mniejszego ryzyka.

Nazwa tej rodziny pochodzi od długich ostróg, które znajdują się na skrzydłach wszystkich gatunków.

Ze względu na worki powietrzne, które znajdują się pod skórą, ptak trzymany w rekach trzeszczy. Ptaki potrafią wprawiać te worki w wibracje, wydając w ten sposób dudniące dźwięki.