Sójka (zwyczajna)

Sójka (Garrulus glandarius) to gatunek ptaka z rodziny krukowatych, o dużej zmienności. Wyróżnia się 28 podgatunków. Sójka ma kreskowane czoło, czarny wąs, kolor ciała łososiowy, biały kuper, lotki i sterówki czarne, na skrzydle białe lusterko. To ptak z niebieskimi skrzydłami z czarnymi prążkami. Dziób czarny. Samiec i samica są tej samej wielkości. Podobne jest też ich upierzenie.

Sójka (zwyczajna) (Garrulus glandarius)

Prawie cała Europa, umiarkowana strefa Azji, w Japonii, Chinach i Himalajach oraz w Azji Mniejszej. Zamieszkuje wszelkich typów lasy. W okresie gniazdowania nie występuje w lasach liściastych i mieszanych z dębami. W górach można ją spotkać na granicy lasu. Przebywa chętnie w pobliżu poręb.

To ptak osiadły i przelotny. Jest dość ruchliwy. Ma niepewny i ciężki lot.

Ma charakterystyczny skrzeczący głos "krekh-krekh", "recz-krz-krz". Potrafi naśladować głosy innych ptaków.

Jajo sójki ilustruje poniższy rysunek. Średnie wymiary: 30,6 mm × 22,6 mm.

jajo sójki

Sójki polują na owady, których szukają w koronach drzew. Zjadają także gryzonie, drobne ptaki, żołędzie. Na polu zbierają ziarno. Ptak ten Robi zapasy żołędzi na zimę. Chowa je w ziemi, w szczelinach drzew, pod korzeniami.

To ptak monogamiczny. Gniazdo o luźnej konstrukcji, złożone z patyków, znajduje się w koronie drzew na różnej wysokości - od 2 do 6 m. Wyprowadza jeden lęg w roku na przełomie kwietnia i maja. Samica składa 5-7 jaj, które wysiaduje przez 16-17 dni. Młode opuszczają gniazdo po 19-21 dniach.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce ptak ten jest objęty ochroną gatunkową.

Sójki niszczą szkodniki w głębi lasu. Inne krukowate tam nie docierają.

Sójka może przenieść naraz 12 żołędzi! Sójki istotnie przyczyniają się do rozsiewania drzew o ciężkich nasionach.

Podgatunki

Wyróżniamy następujące podgatunki:

Czy sójka odlatuje na zimę?

Sójka jest częściowo wędrownym ptakiem. Zwykle jednak wędrówkę podejmują ptaki młode. Zimują wówczas na zachodzie Europy. Nie podejmują więc dalekich wędrówek i nie odlatują do ciepłych krajów. Powiedzenie "wybierać się jak sójka za morze" wydaje się być zatem uzasadnione.

Filmy